Merck lanserar Probis kosttillskott för maghälsa i Belgien

Probis partner Institut Rosell har tecknat ett avtal som ger läkemedelsbolaget Merck KgaA exklusiv rätt att sälja ett kosttillskott baserat på Probis bakterie, Lp299v, i Belgien. Lansering kommer att ske under Q1 2009. Den första ordern är redan på plats och påverkar Probis resultat positivt för Q4 under 2008.

”Mercks produkt Bion Transit, som är baserad på Probis bakterie Lp299v, säljs redan med framgång i Frankrike och Chile. Vi är mycket glada att kunna bredda samarbetet med Merck till fler marknader. Vi är stolta över vårt samarbete med ett av världens mest välrenommerade läkemedelsbolag och ser fram emot ytterligare lanseringar framöver”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

Merck KgaA är världens äldsta läkemedels- och kemiföretag. Bolagets verksamhet startades redan 1668. Idag omsätter Merck KgaA drygt 7,2 miljarder euro, är verksamt i 59 länder och har 32 000 anställda. Mercks franska dotterbolag har etablerat sig som en stark aktör inom probiotika och Frankrike är idag den största marknaden för Probis kosttillskott. Även i Chile har lanseringen, som inleddes 2007, varit framgångsrik. Kosttillskott baserade på Probis probiotika säljs nu i eller håller på att lanseras i cirka 30 länder.

“Vi arbetar nu både på egen hand och tillsammans med Institut Rosell för att ytterligare expandera distributionen och försäljningen av kosttillskott med Lp299v. Vi tror att denna process fortsätter att vara framgångsrik” säger Michael Oredsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Oredsson, VD Probi, tel. +46 46 286 89 23 eller mobil +46 707 18 89 30,
e-mail: michael.oredsson@probi.se
Niklas Bjärum, VP Marketing & Sales, Probi, tel. +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64,
e-mail: niklas.bjarum@probi.se
Olivier Clech, President, Institut Rosell, tel: +33 611 30 26 31.