• Probi/

Nordisk lansering av Probi Sense – ett unikt kosttillskott för den mentala förmågan

Idag, på World Mental Health Day, lanserar Probi produktnyheten Probi Sense - ett helt nytt probiotiskt kosttillskott som minskar stress och förbättrar mentalt välbefinnande. Probi Sense kommer inom kort att finnas tillgänglig för konsumenter via apotek och utvalda återförsäljare i Sverige, Danmark och Norge.

Probi Sense innehåller Probis unika och väldokumenterade mjölksyrabakteriestam Lactiplantibacillus plantarum HEAL9 (HEAL9®), samt mineralerna zink, jod och magnesium.  Produkten, som stöds av fyra kliniska studier som alla visar på Probi Sense positiva effekter, är designad för att stödja mentalt välbefinnande genom att bibehålla normalt minne, koncentration och minska trötthet1

”Med Probi Sense kan vi erbjuda våra nordiska konsumenter en produkt som inte bara främjar fysisk hälsa, utan även mental hälsa. Vi är stolta över att lansera en produkt som stöds av flera kliniska studier och som möter det växande behovet av mentalt välbefinnande i dagens samhälle”, säger Alexia Wilhelmsson, marknadschef på Probi.

Tarmen kallas ofta för den "andra hjärnan" på grund av tvåvägskommunikationen mellan mag-tarmkanalen och hjärnan. Genom denna nära interaktion kan tarmfloran påverka vår mentala och känslomässiga hälsa.

Psykiska kosttillskott är ett av de snabbast växande områdena på den globala kosttillskottsmarknaden. Mellan 2017-2021 ökade lanseringarna av probiotika med inriktning på mental hälsa med 30%, vilket tyder på att området, även kallat "psykobiotika", är en snabbt växande nisch på marknaden2. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är mental hälsa av avgörande betydelse för alla människor världen över. Behoven för psykisk hälsa är stora, men insatserna är för närvarande otillräckliga3. Med detta som bakgrund ser Probi en möjlighet att bidra till att förbättra det globala välbefinnandet med nyheten Probi Sense.

Tre inledande studier på HEAL9 visade signifikanta förbättringar i kognitiv funktion, vad gäller inlärning och arbetsminne, humör, sömn och inflammation kopplat till stress. En fjärde studie, publicerad tidigare i år, visade att HEAL9 minskar inflammation och förbättrar kognitiv funktion hos äldre individer. Ytterligare en femte studie, som nyligen publicerades, visade att HEAL9 minskade kognitiv försämring och inflammation i både tarmen och hjärnan, i en musmodell förAlzheimers sjukdom. Detta bekräftar ytterligare dess fördelar för hälsan som grundar sig på samspelet mellan mag-tarmkanalen och hjärnan samtidigt som det ger hopp om framtida förebyggande åtgärder i förstadier av Alzheimers.

För mer information om produkten, besök www.probi.se.

För mer information, kontakta:

Lisa Jalakas, Global Content Strategy Manager, Probi AB,

E-mail: lisa.jalakas@probi.com, Tel: +46 721 93 63 22

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB,

E-mail: martina.pettersson@probi.com, Tel: +46 766 33 11 66

1Zink och jod bidrar till normal kognitiv funktion. Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.

2Lumina Intelligence (March 2022) "The gut-brain axis: Psychobiotic opportunity in 25 countries“.

3World mental health report: Transforming mental health for all (who.int)

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.