• Probi/

Ny klinisk studie visar tydliga fördelar med Probis probiotika för metabol hälsa

En ny studie genomförd på personer med metabola syndrom, av forskare vid School of Public Health,Sun Yat-sen University i Kina, öppnar upp för ett nytt hälsoområde för Probi. Studien, som publicerats i Clinical Nutrition, visade att daglig konsumtion av Probis probiotiska bakteriestam, Lacticaseibacillus paracasei 8700:2, signifikant minskade risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt motverkade viktökning och ökat BMI.

Metabola syndromet är ett samlingsnamn för hälsotillstånd som medför en förhöjd risk att utveckla kroniska hjärt- och kärlsjukdomar, typ II diabetes samt stroke. Detta minskar både livskvalitet och livslängd avsevärt samt har ökat kraftigt under senare tid, vilket har lett till ett ökat fokus på metabol hälsa. För närvarande finns det inga allmänt etablerade behandlingar för metabola syndromet.

Betydelsen av tarmens mikrobiota för metabol hälsa har fått stor uppmärksamhet efter att flera studier har visat tydlig koppling till kroppsvikt. Probiotika, som L. paracasei 8700:2®, har visats ha förmågan att modifiera mikrobiotan i tarmen och därmed kunna påverka mekanismerna för metabol hälsa.

Den tre månader långa studien, som omfattade 130 deltagare med metabola syndromet, undersökte effekterna av daglig konsumtion av Probis probiotiska bakteriestam L. paracasei 8700:2® på indikationer relaterade till hjärthälsa, blodfetter och kroppsvikt. Studien visade att daglig konsumtion av L. paracasei 8700:2® i 12 veckor signifikant minskade risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt motverkade viktökning och ökat BMI.

"Den betydande effekten på deltagarna med metabola syndromet, även utan kostrestriktioner eller förändringar i fysisk träning, är mycket positiv", säger Christina Vegge, Director of Discovery & Clinical Research vid Probi. "Studien visade förbättrad endotelfunktion och blodsockerreglering, minskade blodfetter samt minskad viktökning och förebyggande av ökat BMI jämfört med placebogruppen", tillägger Vegge.

"Metabol hälsa är ett strategiskt viktigt område för Probi, vi ser betydande potential här, då detta kan bidra till att förbättra många människors liv och hälsa. Människor lever längre idag men samtidigt ser vi att livskvalitet och hälsa försämras. Vårt fokus är nu att fortsätta utforska hur vår probiotika kan stödja metabol hälsa och potentiellt minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar så att fler kan leva ett längre och hälsosammare liv", säger Anita Johansen, VD för Probi.

Studien "Cardiometabolic benefits of Lacticaseibacillus paracasei 8700:2: a randomized double-blind placebo-controlled trial" är under bearbetning för publicering i Clinical Nutrition (2023) och finns här: Cardiometabolic benefits of Lacticaseibacillus paracasei 8700:2: a randomized double-blind placebo-controlled trial - Clinical Nutrition (clinicalnutritionjournal.com)

För mer information, kontakta:

Anita Johansen, CEO, Probi,

Tel +46 46 286 89 48, e-post: anita.johansen@probi.com

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Våra hälsokoncept, formuleringar och format stöds av robust klinisk dokumentation. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 618 MSEK under 2022. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 700 aktieägare den 31 december 2022.