• Probi/

Ny studie bevisar synergistisk effekt av Clasados och Probis koncept inom synbiotika

I en nyligen publicerad vetenskaplig studie betonas resultatet från kombinationen av de två unika och väldokumenterade ingredienserna Bimuno ® GOS och Probi Defendum ®. Dessa ingredienser visades signifikant öka både produktionen av mjölksyra och kortkedjiga fettsyror, framför allt den viktiga fettsyran smörsyra.

Det finns ett ökat intresse och medvetenhet kring hälsa, konsumenter söker ständigt nya sätt att förbättra sin maghälsa, sitt immunförsvar samt sin allmänna hälsa. Efter probiotiska kosttillskott är nu synbiotiska kosttillskott (med ca 2900 produkter på marknaden) den mest utvecklade kategorin och utmanar därmed probiotika i volym när man tittar på antal online-recensioner från konsumenter. Ökningen, motsvarande 16 %, under det första halvåret 2023 gör nu att synbiotiska produkter passerat probiotiska produkter i online-engagemang.1 Den globala marknaden för synbiotiska produkter förutspås växa kontinuerligt 7,5% per år mellan 2023 och 2030.2

Resultaten från studien visar en överlägsen effekt av att kombinera Clasados Bimuno GOS med Probis immunstärkande koncept Probi Defendum. De probiotiska bakteriestammarna i Probi Defendum, L. plantarum HEAL9 (HEAL9™) och L. paracasei 8700:2® visades kunna selektivt använda sig av Bimuno GOS för att tillväxa, vilket ledde till ökade nivåer av mjölksyra och smörsyra, två välkända komponenter för ökad hälsa. Dessa resultat indikerar ett synergistiskt synbiotiskt förhållande mellan prebiotikan och probiotikan. Studien undersökte även kombinationen av Bimuno GOS och Probis koncept för förbättrad maghälsa, Probi Digestis®. Resultatet visade att dessa två ingredienser har ett komplementärt synbiotiskt förhållande; båda ingredienserna är fortsatt effektiva och bidrar med sina respektive hälsoeffekter utan att interagera. Studien är en av få som tydligt visar på att kombinationen av prebiotika och probiotika kan ha större hälsofördelar än om varje ingrediens tillförs ensam.

"Med vårt ursprung i probiotika för mag- och immunhälsa är vi nu glada över att se att vi tillsammans med Clasado kan leverera vetenskapligt bevisade synbiotiska lösningar som bidrar till en än högre hälsofördel än vad ingredienserna gör ensamma. Detta stärker våra redan befintliga erbjudanden Probi Digestis och Probi Dedendum, samt breddar vårt erbjudande inom biotika-området”, säger Anita Johansen, CEO Probi AB.

Studien “A Novel Synbiotic Blend of Galactooligosaccharide (GOS) and a Two-Strain Probiotic Acts Synergistically to Increase Lactate and Short-Chain Fatty Acid Production in a Short-Term Ex Vivo Colon Fermentation Model” was published in International Journal of Nutritional Sciences (2024) 9 (1), hittas här: LINK

1 Lumina Intelligence (October 2023): Biotics H1 2023 Key Findings

2 FMI Synbiotics products market size June 2022

3 International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP)

För mer information, kontakta:

Anita Johansen, CEO, Probi AB, Tel: +46 46 286 89 48, E-mail:anita.johansen@probi.com

Christina Vegge, Sr Director R&D, Probi AB, Tel: +46 46 286 89 81, E-mail: christina.vegge@probi.com

Snabbfakta Synbiotika

-           Synbiotika definieras som "en blandning bestående av levande mikroorganismer och substrat(er) som selektivt används av värdmikroorganismer och ger värden en hälsofördel".3 Detta betyder att synbiotika är en kombination av probiotika (levande bakterier) och prebiotika (oftast fermenterbara fiber) som arbetar tillsammans för att ge en ökad hälsofördel. Både prebiotikan och probiotikan måste möta de speciella förutsättningar som krävs för dessa respektive ingredienser. Det finns två typer av synbiotika:

-           Synergistisk synbiotika: Substratet (oftast prebiotiskt fiber) kommer selektivt användas av den mikroorganism som tillförs samtidigt. De har då möjlighet att tillsammans bidra till en större hälsofördel än vad varje ingrediens skulle göra om de tillfördes för sig självt.

-           Komplementär synbiotika: En probiotika och prebiotika som arbetar sida vid sida, där varje ingrediens bidrar med sina respektive hälsofördelar.

Probi och Clasados ingredienser samt synbiotiska koncept:

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.