• Probi/

Ny studie stärker Probi[®]s L. plantarum HEAL9[®]-stam inom kognitiv funktion

En ny studie publicerad i tidskriften Food & Function visar att Probis patenterade probiotikastam LPHEAL9 minskar kognitiv nedsättning och inflammation i både tarmen och hjärnan i en musmodell av Alzheimers sjukdom (AD). Resultatet befäster ytterligare LPHEAL9s roll inom ”gut-brain”-området och ger hopp om framtida förebyggande åtgärder i de tidiga stadierna av Alzheimers.

Detta är den femte studien som belyser effekterna av probiotikastammen Lactiplantibacillus plantarum HEAL9 inom ”gut-brain”-området och ger värdefulla insikter om dess potential att stödja vardagshälsa. Studien, som genomfördes i samarbete med Universitetet i Pisa, Italien, stärker ytterligare Probis ambition att driva forskningen kring samband mellan tarm och hjärna samt introducera nya produkter.

"Det här är en viktig milstolpe för Probi då studien ytterligare klargör vår produkts potential för individer som vill stärka sin hjärnhälsa genom livet. Den kommersiella efterfrågan inom detta hälsoområde har varit stark, och vi ser fram emot att ytterligare stärka vår position inom “gut-brain”-segmentet framåt. Vi är fortsatt engagerade i att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor över hela världen och kommer att fortsätta investera i forskning och utveckling som bidrar till människors välmående", säger Anita Johansen, VD för Probi.

Tre av de tidigare studierna visade på betydande förbättringar för kognitiv funktion, humör, sömn och inflammation kopplat till stress, hos individer med mild depression eller måttlig till hög stress. En fjärde studie, publicerad tidigare i år, visade att LPHEAL9 minskar inflammation och förbättrar kognitiv funktion även hos äldre individer.

Intresset för “gut-brain”-området har ökat kraftigt de senaste åren givet dess betydelse för människors hälsa och vid potentiella behandlingar av neurodegenerativa sjukdomar och psykiska hälsoproblem. Ökningen drivs av studier om hur tarmfloran påverkar hjärnans funktion och den positiva påverkan som probiotika och kostförändringar kan ha. ¹

Om studien
Den nya studien genomfördes på möss som var predisponerade att utveckla Alzheimers sjukdom vid 8 månaders ålder. Resultaten visar att ett 8-veckors intag av LPHEAL9, från två månaders ålder, signifikant minskar kognitiv nedsättning, minskar plackbildning i hjärnan och normaliserar tarmbarriärens egenskaper samt minskar proinflammatoriska markörer, vid det stadium där mössen definieras till att ha mild kognitiv nedsättning. Studien konkluderar att intag av LPHEAL9 kan vara ett alternativ för att lindra mild kognitiv nedsättning och möjligen även verka preventivt mot utveckling av Alzheimers sjukdom.

Studien “Lactiplantibacillus plantarum HEAL9 attenuates cognitive impairment and progression of Alzheimer’s disease and related bowel symptoms in SAMP8 mice by modulating microbiota-gut-inflammasome-brain axis” publicerades i tidskriften Food and Function (September 2024) och kan hittas här: LÄNK

1 https://doi.org/10.3390/nu15214631

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christina Vegge, VP R&D Probi, Tel: +46 733 00 43 56, Mail: christina.vegge@probi.com

Martina Pettersson, Global Marketing Director Probi, Tel: +46 766 33 11 66, Mail: martina.pettersson@probi.com

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.