Ny studie visar att Probis probiotika förbättrar kognitiv prestation

En ny publicerad studie visar att Probis patenterade stam L. plantarum HEAL9 (HEAL9™) signifikant förbättrar kognitiv prestation. Resultatet av studien stärker potentialen för Probis lansering av en ny produkt inom mental hälsa.

Intresset för mental hälsa och välmående växer snabbt och förståelsen för den starka kopplingen mellan tarmflora och stress, kognition, humör och vår övergripande mentala hälsa fortsätter att öka. Probiotiska kosttillskott som förbättrar mental hälsa och välmående förväntas ha en signifikant marknadstillväxt på 44 % under de kommande tio åren, från 140 miljoner USD år 2023 till 202 miljoner USD år 2033*. Kopplingen mellan mage och hjärna kallas ofta för ”gut-brain-axis”, en tvåvägskommunikation mellan tarmens mikrobiota och neurala, endokrina samt immunologiska vägar. Studier på både djur och människor har visat att probiotika kan minska ångest, stress samt stressrelaterade magproblem och påverka nivåer av pro- och antiinflammatoriska cytokiner.

Den placebo-kontrollerade studien undersökte effekterna av HEAL9™-stammen på stress, kognition, sömn och humör hos 129 individer med upplevd hög stress men som i övrigt var friska. Resultatet visar signifikant förbättrad inlärning och arbetsminne efter konsumtion av HEAL9™ under tolv veckor jämfört med placebo. Den visar också tydliga indikationer på förbättrat humör och sömn i gruppen som fick HEAL9™. Detta är den tredje kliniska studien inom mental hälsa med starka dokumenterade resultat för HEAL9™.

"Mental hälsa och välmående är ett område med stark tillväxtpotential. Ännu en studie visar nu att vår stam HEAL9™ har stark kliniskt bevisad effekt inom området mental hälsa (gut-brain) och ger oss gott självförtroende inför den kommande officiella lanseringen av vår nya produkt vid Supply Side West i Las Vegas i oktober." säger Anita Johansen, VD på Probi.

Studien “Intake of Lactiplantibacillus plantarum HEAL9 Improves Cognition in Moderately Stressed Subjects: A Randomized Controlled Study”, publicerades nyligen i Nutrients (2023) 15 (15), 3466 och kan hittas här: https://www.mdpi.com/2072-6643/15/15/3466

*https://www.futuremarketinsights.com/reports/psychobiotic-supplements-market

För mer information, kontakta:

Anita Johansen, VD, Probi, Telefon: +46 46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com

Om Probi
Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 618 MSEK under 2022. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 700 aktieägare den 31 december 2022.