Probi[®] stärker sin varumärkesposition och expanderar i Norden

Knappt ett år efter att Probi AB tog fullt ägandeskap över hela värdekedjan för Probi-varumärkets konsumentprodukter, expanderar nu varumärket till Danmark genom butikskedjan Matas. Probi utvecklar samtidigt sin starka varumärkesposition genom att inleda ett strategiskt samarbete med reklambyrån Silver.

Probi är med hög varumärkeskännedom marknadsledande i kategorin ”kosttillskott med mjölksyrabakterier” på den svenska marknaden. Produkterna säljs främst via apotek, såväl i fysiska butiker som online. Sedan tidigare säljs Probi även på den norska och isländska marknaden.

Den nya försäljnings- och marknadsorganisation som Probi AB etablerade för ett knappt år sedan arbetar intensivt med att skapa rätt förutsättningar för att varumärket ska kunna expandera ytterligare på den nordiska marknaden och leverera en stark tillväxt under 2024. Under våren kommer nu även de danska konsumenterna erbjudas Probis produkter via Matas e-handelsplattform.

”Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda Probis produkter på den danska marknaden genom att inleda ett kommersiellt samarbete med den välkända detaljhandelskedjan Matas” säger Joakim Dahlgren Hagstedt, Försäljningschef B2C på Probi AB.

Samtidigt läggs fokus på att stärka Probis varumärkesstrategi med allt från identitet till kommunikation och att bygga en stark produktportfölj för att säkerställa att Probi har ett relevant och attraktivt erbjudande på hela den nordiska marknaden. För att genomföra detta har ett strategiskt samarbete inletts tillsammans med strategi- och designbyrån Silver.

”Tillsammans med Silver vill vi lyfta Probi till nästa nivå på hela den nordiska marknaden - både vad gäller förpackningsdesign och kommunikationsuttryck. Genom att vidareutveckla varumärket vill vi ytterligare stärka den ledande position som vi har, samt etablera varumärket på nya marknader där vi nu expanderar” säger Alexia Wilhelmsson, Marknadschef B2C på Probi AB.

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

Telefon: +46 46 286 89 61, E-mail: martina.pettersson@probi.com

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.