• Probi/

Probi[®] stärker sitt erbjudande inom mental hälsa med fokus på äldre vuxna

Det ökade fokuset på hälsosamt åldrande – att leva längre och hålla sig friska – driver ökat intresse att hitta sätt att förbättra sin hälsa i allmänhet men också inom specifika hälsoområden som mag-, immun- och mental hälsa.

”Inflammaging”, som används för att beskriva kronisk inflammation som kommer med åldrande, undersöktes i en nyligen publicerad studie. FN har uppskattat att befolkningen i åldern 65 år och äldre kommer att fortsätta öka de kommande åren, för att så småningom fördubblas till 20501. Med en ökad äldre befolkning kommer kraven på sjukvården i slutändan att öka, vilket i sin tur leder till högre kostnader och längre väntetider. Ökningen av förväntad livslängd kan ses både på individ- och marknadsföringsnivå, då fler och fler människor aktivt söker efter sätt att förbättra sin livslängd och hälsosamma åldrande.

Den nya studien är den fjärde kliniska studien utförd på den patenterade stammen Lactiplantibacillus plantarum HEAL9 (HEAL9™) som undersöker dess fördelar i tarm-hjärnområdet. Studien inkluderade äldre vuxna (>70 år) med kronisk låggradig inflammation och undersökte de antiinflammatoriska effekterna av HEAL9, ensamt eller i kombination med bär. Resultaten visade signifikant minskade nivåer av inflammation, vilket kan spela en roll vid kroniska tillstånd som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och Alzheimers.

Intag av HEAL9 visades minska inflammatoriska nivåer, med signifikant sänkt calprotectin totalt sett jämfört med placebo.  Betydligt färre deltagare hade förhöjt kalprotektin i slutet av studien jämfört med placebo. Det fanns också en tendens till minskad CRP inom HEAL9-gruppen som inte setts med placebo, och av minskad pro-inflammatorisk markör TNF-alfa i HEAL9-gruppen jämfört med placebo. Kognitiv bedömning med hjälp av ”Trail Making Test” visade också förbättring med HEAL9-konsumtion. Kombinationen av HEAL9 med bär verkade inte vara mer fördelaktig för att förbättra låggradig inflammation än enbart HEAL9.

"Med resultaten av denna fjärde kliniska studie, som visar fördelarna med vår HEAL9-stam i tarm-hjärnområdet, befäster Probi vår status som pionjärer även inom detta växande hälsoområde för probiotika. De nya data som erhållits hos äldre vuxna följer en tidigare studie, publicerad 2023, där HEAL9-stammen visades stödja och förbättra kognitiva prestationer, såväl som minne, humör och sömn hos vuxna i åldern 21-52 år. Att stödja kognitiva funktioner och hälsosamt åldrande är relevant för alla som vill leva hälsosammare liv under en längre tid, och vi är övertygade om att vårt Probi Sensia-koncept är relevant för många åldersgrupper som grund för bättre hälsa senare i livet", säger Anita Johansen, VD på Probi.

Studien “Probiotic-Reduced Inflammaging in Older Adults: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial” publicerades i Probiotics and Antimicrobial Proteins (Juni 2024) och finns här: LINK .

1 Nations U (2020) World population ageing 2019 (st/esa/ser. a/444). Department of Economic and Social Affairs PD, editor New York, USA2020

För mer information, kontakta:

Anita Johansen, CEO, Probi AB, Tel: +46 46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com

Christina Vegge, Sr Director R&D, Probi AB, Tel: +46 733 00 43 56, E-mail: christina.vegge@probi.com

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.