Probi inleder partnerskap med Clasado för utveckling av synbiotika

Probi har ingått ett partnerskap med Clasado Biosciences (”Clasado”), ett bolag med framstående forskning och utveckling av prebiotika och den flerfaldigt prisbelönta ingrediensen Bimuno® GOS.

Clasado är ett bolag med framstående forskning inom prebiotika. Deras prebiotiska produkt Bimuno® GOS har en marknadsledande roll och är en av de mest kliniskt studerade prebiotika ingredienserna med mer än 20 kliniska studier. Syftet med detta partnerskap är att dra nytta av Probis och Clasados marknadsledande och vetenskapliga portföljer inom probiotika respektive prebiotika för att utveckla hälsofrämjande synbiotiska produkter.

Synbiotika är prebiotika och probiotika som kan samverka och förstärka varandras effekter på tarmens mikrobiom och hälsa. Synbiotika kan användas för sina kompletterande fördelar eller syftar till att vara synergistiska och förbättra överlevnaden och koloniseringen av de gynnsamma bakterierna i tarmen, vilket kan ge fördelar för tarmhälsa, matsmältning och immunfunktion. Medvetenheten om god mag- och tarmhälsa ökar snabbt vilket driver efterfrågan på kompletterande produkter. Marknaden för synbiotiska produkter är starkt växande och förväntas enligt analysfirman Mordor Intelligence att växa globalt med över åtta procent per år den kommande femårsperioden.

"Att samarbeta med Clasado är en fantastisk möjlighet. Genom detta partnerskap siktar vi på att utforska potentialen i att kombinera våra probiotiska bakteriestammar med Bimuno® GOS och på så sätt lägga grunden till spännande synbiotiska samarbeten.", säger Anita Johansen, VD för Probi.

"Vi är mycket glada över att samarbeta med Probi och kombinera vår expertis för att utveckla synbiotiska produkter inom prioriterade hälsoområden. Detta vetenskapsdrivna samarbete kommer att gynna konsumenter över hela världen ", säger Per Rehné, VD för Clasado.

I början kommer samarbetet att fokusera på att främja den gemensamma förståelsen för kombinationer av prebiotika och probiotika, men samarbetet öppnar också för framtida möjligheter för företagen inom forskning, utveckling och kommersialisering av en gemensam synbiotisk teknologi.

Skillnaden mellan probiotika, prebiotika och synbiotika

Probiotika är levande mikroorganismer som, när de administreras i adekvata mängder, ger en gynnsam hälsoeffekt.

Prebiotika är ett substrat som selektivt används av värdens mikroorganismer, eller av de tillförda mikroorganismerna, och ger en hälsofördel.

Synbiotika är blandningar bestående av levande mikroorganismer och substrat som selektivt används av värdens mikroorganismer och som ger en hälsofördel. Synbiotika kan antingen vara komplementerande eller synergistiska.

För mer information, kontakta:

Anita Johansen, VD, Probi, Telefon: +46 46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com

Om Probi
Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 618 MSEK under 2022. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 700 aktieägare den 31 december 2022.