Probi licensierar ut ny bakterie i europeiskt livsmedelsavtal

Probi har tecknat ett licensavtal med ett välrenommerat europeiskt livsmedelsföretag. Avtalet ger företaget ensamrätt att sälja produkter som innehåller en av Probis bakterier som hittills inte har kommersialiserats. Företaget önskar att förbli anonymt tills produkten lanseras, vilket förväntas ske i slutet av 2007.

“Vi är stolta över samarbetet med vår nya partner och ser stor potential i detta avtal. Genom detta avtal kommersialiserar Probi en ny probiotisk bakterie på den internationella livsmedelsmarknaden”, säger Niklas Bjärum, Probis marknadsdirektör Functional Food. ”Licensavtalet bekräftar åter styrkan i det internationella intresset för probiotika och våra produkter. Det ökande intresset för våra nya koncept och vår lista på framträdande licenspartner speglar marknadens efterfrågan på kvalitetsprodukter med hälsofördelar”.

Probis nya partner, som är en stor leverantör av kylda drycker, är väl positionerad för att kommersialisera produkten och företaget uppvisar stark tillväxt på den europeiska marknaden.

”Vi samarbetar för närvarande kring kommersialiseringen och förväntar oss en lansering vid årsskiftet. Vi har överenskommit en fast royalty på 2,8 miljoner SEK för 2008 och därefter får vi royalty på löpande försäljning av produkter som innehåller vår bakterie. Royaltyn förväntas öka i takt med att produkter lanseras på fler europeiska marknader”, säger Per-Ola Forsberg, Probis vice vd.

Probis affärsområde Functional Food stödjer kunderna i kommersialiseringsprocessen av probiotiska produkter med hälsopåståenden. Det totala värdet av den globala marknaden för probiotiska functional food-produkter uppskattas till cirka 90 miljarder SEK, med en årlig tillväxt på över 19 procent de senaste åren.

Kontakta för mer information:
Per-Ola Forsberg, vice verkställande direktör Probi, telefon: 046-286 89 26 eller 0733-44 83 84
e-post: per-ola.forsberg@probi.se
Niklas Bjärum, marknadsdirektör Functional Food, tel. 046-286 89 67 eller 0705-38 88 64
e-post niklas.bjarum@probi.se
Rolf Bjerndell, tf verkställande direktör Probi, telefon: 046-286 89 23 eller 0705-15 30 09
e-post: rolf.bjerndell@probi.se