• Probi/

Probi och Bringwell ingår långsiktigt samarbete på den nordiska marknaden

Probi ingår ett långsiktigt samarbete med Bringwell, Nordens ledande leverantör av egenvårds¬produkter. Bringwell kommer med stöd av Probi att lansera Probis nya kosttillskott för immunförvar och det kosttillskott för maghälsa som redan säljs i över 25 länder. Kosttillskotten lanseras under Probis egna varumärken ProbiFrisk och ProbiMage. Det blir också Probis första lansering av immunprodukten som kosttillskott. ProbiFrisk är kliniskt dokumenterad inom förkylning och kommer att säljas i form av en tuggtablett och ProbiMage som kapsel. Produkterna bygger tillsammans på cirka 50 kliniska studier inom förkylning/immunförsvar och maghälsa. ProbiFrisk och ProbiMage ska marknadsföras via Apotek och hälsofackhandel. Lansering sker i Sverige under första kvartalet 2010 och på övriga nordiska marknader det tredje kvartalet 2010. Marknadspotentialen för produkterna i Norden är betydande och kan bli en viktig del av Probis tillväxt under de kommande åren. ”Lanseringen av kosttillskott under egna varumärken på vår hemmamarknad gör att vi strategiskt flyttar fram vår marknadsposition. Bringwell har Nordens effektivaste marknads- och försäljnings¬organisation på den här marknaden och Probi har det starkaste produkterbjudandet inom probiotiska kosttillskott”, säger Michael Oredsson, VD på Probi. ”Vi ser Probi som den givna samarbetspartnern inom probiotika på grund av deras unika bakterier, erkänt starka forskning och kliniska utvecklingsarbete. Det känns fantastiskt roligt att få möjlighet att etablera ett nära samarbete med Probi där båda företagen kommer att bidra med resurser och kompetens inom sina respektive specialområden”, säger David Rönnberg, VD på Bringwell.