Probi och Heinz lanserar den första probiotiska juicen i Australien

Heinz Australien kommer att lansera Golden Circle Healthy Life™ Probiotic Juice i Australien under maj 2012. Juicesortimentet är baserat på Probis produktplattform för immunhälsa Probi Defendum®och innebär att probiotiska juicer nu introduceras på den australiensiska marknaden som helt ny kategori.

Heinz tog steget in på den australiensiska juicemarknaden 2008 genom förvärvet av Golden Circle Ltd och är nu ett av de ledande företagen inom juicekategorin.

Golden Circle Healthy Life™ Probiotic Juice är en kombination av fruktjuice och en unik mix av probiotika från Probi, och blir det första mjölkfria probiotiska livsmedlet på den australiensiska marknaden.

"Det finns stor marknadspotential för probiotiska juicer som stärker immunsförsvaret. Probi Defendum®är en unik probiotisk plattform baserad på kombinationen av två stammar – Lactobacillus plantarum HEAL9 och Lactobacillus paracasei 8700:2 – som i två omfattande kliniska studier visat sig kunna förebygga förkylningar, avsevärt minska förkylningssymptom och förkorta förkylningsperioder. Ingrediensvarumärket Probi Defendum® kommer att exponeras tydligt på förpackningarnas framsida”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

”Detta är vår första lansering av probiotisk juice baserad på Probi Defendum®utanför Sverige och vi förväntar oss att kombinationen av välsmakande juice och probiotiska hälsoeffekter har stor kommersiell potential, inte bara i Australien", fortsätter han.

"Unika probiotiska effekter i kombination med Probis förmåga att ta fram kylda probiotiska juicer var det huvudsakliga skälet till vårt val av Probi som samarbetspartner”, säger Katie Saunders, Golden Circle Marketing GM.

”Vi ser fram emot att lansera den första probiotiska juicen på den australiensiska marknaden och tror att kombinationen av välsmakande juice och unika probiotiska hälsofördelar för konsumenten kommer att vara ett framgångsrecept i Australien", fortsätter hon.

Denna information är sådan som Probi AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Michael Oredsson, VD, Probi, tel +46 46 286 89 23 eller mobil +46 707 18 89 30, e-post: michael.oredsson@probi.se

Niklas Bjärum, Vice President Marketing & Sales, Probi, tel +46 46 286 89 67 eller mobil +46 705 38 88 64, e-post: niklas.bjarum@probi.se

Jessica Ramsden, Heinz Corporate Affairs Manager, H.J. Heinz Co. Australia Ltd., tel +61 3 9861 5015 eller mobil +61 4 1857 3657,
e-post: jessica.ramsden@au.hjheinz.com

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forsknings-områdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten functional food och consumer healthcare. Totala intäkter 2011 var 95,0 miljoner SEK. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 4 500 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.

OM HEINZ

H.J. Heinz Company Australia Limited (“Heinz Australia”) är ett helägt dotterbolag till H.J. Heinz Company, en av världens ledande marknadsförare och producent av livsmedel. Heinz Australia och Golden Circle har cirka 1 100 anställda som tillverkar och förser konsumenter med livsmedel under välkända varumärken, t.ex. Heinz®såser, soppor, bönor, pasta, barnmat, färdiga måltider, frysta grönsaker, konserverad och packad frukt, Greenseas®skaldjursprodukter, HP®och Lea & Perrins®såser, Weight Watchers®-måltider och - desserter, Watties®bönor och pasta, Tom Piper®och Hamper®konserverade måltider, Cottee’s®sylter, toppingar och geléer och Golden Circles sortiment av mat och dryck. Läs mer på  www.hjheinz.com.au.