• Probi/

Probi samarbetar med Dr. Oz, känd från The Oprah Winfrey Show, för att få amerikaner att äta bättre

Probi offentliggör nu samarbetet med den amerikanska hälsorörelsen HealthCorps. HealthCorps arbetar med att öka hälsomedvetandet i USA och deras utbildningsprogram strävar efter att få amerikanska skolungdomar att göra medvetna val vad gäller kost och motion. HealthCorps har nu valt Probi som samarbetspartner i samband med sin fortsatta expansion i USA.

HealthCorps grundades 2003 av Dr. Mehmet Oz. Dr. Oz, även kallad ”America’s Doctor” och mest känd från The Oprah Winfrey Show. Han är professor i hjärtkirurgi vid Columbia University i New York, aktiv hjärtkirurg och även författare till flera bestsellers om hälsa. HealthCorps erbjuder utbildningsprogram i hälsa för skolungdomar. Rörelsen har ett starkt socialt engagemang och erbjuder även aktiviteter utanför skolan för att stödja skolungdomarnas familjer att bryta dåliga vanor. HealthCorps engagerar framförallt frivilliga studenter, många med sabbatsår från läkarutbildning eller annan hälsoinriktad utbildning. Studenterna verkar som mentorer och utbildar skolungdomar i hälsofrågor och hur man blir en mer hälsomedveten konsument.

”Vi är tacksamma för Probis stöd när vi nu expanderar nationellt och för att de erbjuder probiotika som har positiva hälsoeffekter. Probiotika är levande mikroorganismer som ofta finns naturligt i magen, men som i stor utsträckning saknas i moderna livsmedel. Probiotika skapar balans i magens mikroflora, hämmar tillväxten av skadliga bakterier och balanserar immunsystemet, säger Dr. Mehmet Oz, grundare och styrelseordförande i HealthCorps.

Som en del i initiativet att få amerikaner att äta smart och vara aktiva har HealthCorps valt att samarbeta med olika organisationer och bolag, som erbjuder näringsrika och hälsosamma produkter med vetenskapligt dokumenterad effekt. För Probis del gäller samarbetet probiotika.

Samarbetet med HealthCorps och Dr. Oz är exklusivt. Probi får genom samarbetet möjlighet att tillsammans med sina amerikanska samarbetspartners synas vid de hundratals evenemang och event som HealthCorps arrangerar över hela USA. Evenemangen ger Probi möjlighet att presentera sin verksamhet, bjuda på produkter och intressera nya konsumenter, kunder, och samarbetspartners.

“Vi är mycket glada och stolta över att HealthCorps valt just Probi. Samarbetet ger oss en möjlighet att påverka det amerikanska folket i positiv riktning rörande frågor om hälsa och välbefinnande. Probis probiotika har haft en positiv påverkan på svenska/skandinaviska konsumenter sedan 1990-talet. Nu får vi en möjlighet att bidra på liknande sätt på den amerikanska marknaden genom vårt samarbete med amerikanska livsmedels- och hälsoföretag”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Michael Oredsson, VD Probi, tel. 046-286 89 23 eller mobil 0707 18 89 30
e-mail: michael.oredsson@probi.se