Probigrundaren professor Bengt Jeppsson blir NutraChampion 2020

Det världsledande priset delas ut för arbetet med att ta fram goda bakterier

Nutraingredient Awards delar i år ut priset NutraChampion, ett pris till en förtjänstfull forskare inom nutraingredients, till Professor Bengt Jeppsson i Lund. Priset går till honom för hans långa forskningsarbete inom probiotika och för att etablera ”goda” bakterier som en viktig ingrediens för att stärka hälsan och minska risken för sjukdom. Nutraingredient Awards 2020 delas sedan åtta år ut i flera olika kategorier och NutraChampion avser en person som gjort banbrytande insatser.

Bengt Jeppsson är professor i tarmkirurgi och kom för fyrtio år sedan i kontakt med de svåra problem som uppstår då antibiotika slår ut alla bakterier i tarmarna i stället för bara de som är farliga för kroppen. Genom att arbeta tillsammans med forskare inom livsmedelsteknik lyckades Bengt Jeppsson och hans medarbetare ta fram goda bakterier som hjälper kroppen att återställa balansen och få ned inflammationerna i kroppen och då särskilt i tarmarna. Probiotika används idag exempelvis mot olika typer av tarmproblem men också för att förstärka immunförsvaret. Bengt var en av grundarna bakom Probi som grundades för att sprida kunskaperna och öppna för konsumenters användning av probiotika. Idag är Probi är ledande på området och förser ett 100-tal kosttillskottsproducenter i hela världen med probiotika. Den första produkten som nådde den svenska marknaden, och fortfarande är en mycket omtyckt produkt, var fruktdrycken ProViva®. Därefter följde produkten ProbiMage.

”Jag är mycket glad och ser det som ett erkännande för ett långt arbete med probiotika och som är riktat till alla dem som varit med och gjort det möjligt. Jag ser det också som en bekräftelse på ett tvärvetenskapligt arbete där medicinare, livsmedelskemister men också affärsmän alla bidragit till att långsamt övertyga om probiotikans möjligheter. Vi är ännu bara i början av utforskandet av möjligheterna så uppmärksamheten kring priset kanske kan hjälpa till i arbetet”, säger Bengt Jeppsson i en kommentar.

Jurypanelen som valde ut Bengt Jeppsson för priset (https://www.nutraingredients-awards.com/judges/) lämnar följande kommentar till sitt val:

”Genom hans forskning upptäcktes en av dagens mest undersökta probiotiska bakterier, LP299V®, som kunnat öka överlevnaden i ICU avsevärt, minska sepsis och större organsvikt samt påskynda återhämtningstiden.

Sedan dess har stammen, som har marknadsförts av Probi AB sedan början av 90-talet, visat sig minska symtomen och svårighetsgraden av gastrointestinala problem och idag är det ett ledande probiotiskt varumärke på mer än 40 marknader. Han är verkligen en av pionjärerna i probiotikvärlden.

NutraIngredients Awards delas normalt ut i samband med Vitafoods i Geneve men i år har utdelning skett i en virtuell ceremoni. https://www.nutraingredients-awards.com/

För mer information:
Charlotte Beyerholm, Director Marketing & Global Communication, Probi.
+46 768 70 94 65, charlotte.beyerholm@probi.com

Probi AB är ett svenskt börsnoterat bioteknikföretag. Probis vision är att bidra till ett hälsosammare liv genom att erbjuda effektiv och väldokumenterad probiotika med bevisade hälsofördelar baserat på vetenskaplig forskning. Probi, som grundades av forskare i Sverige 1991, är ett multinationellt företag med fyra verksamhetscenter, distribution på över 40 marknader och med 400 patent världen över. Under 2019 omsatte Probi 626 MSEK. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap. Probi har cirka 4 000 aktieägare. Läs mer på www.probi.com.