Probis klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative

Probis klimatmål har blivit validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi) och bedöms vara i enlighet med Parisavtalets mål om minskade koldioxidutsläpp för att begränsa den globala uppvärmningen.

SBTi har utvärderat Probis klimatmål och anser att de är i linje med insatser som krävs för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader Celsius. SBTi är ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och WWF som oberoende bedömer och godkänner företages klimatmål mot den senaste vetenskapen.

Probi har åtagit sig att enligt vetenskapliga metoder minska sina utsläpp avsevärt till 2030 och nå nettonoll utsläpp till 2050. För att nå dit kommer Probi att formulera kortsiktiga mål som beskriver hur bolaget ska minska utsläppen de kommande fem till tio åren. Målen kommer vara i enlighet med målen i Parisavtalet.

”Det krävs omedelbara och effektiva åtgärder för att bromsa den accelererande klimatkrisen. Vi känner ett stort ansvar för att aktivt bidra till detta. Därför har vi under 2022 förtydligat vår hållbarhetsstrategi satt nya ambitiösa mål för vårt hållbarhetsarbete. Certifieringen av SBTi är ett viktigt steg som visar att vi har högt ställda krav på oss själva.”, säger Basudha Bhattarai Johansson, Vice President HR & Sustainability, Probi AB

För mer information, kontakta:

Basudha Bhattarai Johansson, Vice President HR & Sustainability, Probi AB

Tel +46 46 286 89 17, E-post: bbj@probi.com

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Läs mer på probi.com