• Probi/

Probis kosttillskott för immunförsvar lanseras av Alapis Group i Grekland

Probi har tecknat ett distributionsavtal som ger Alapis Group rätt att sälja Probis kosttillskott för immunförsvar i Grekland och Cypern. Alapis Group, med säte i Grekland, är på väg att bli ett av de ledande läkemedelsföretagen i sydöstra Europa. Produkten kommer att lanseras under Alapis internationella varumärke för probiotika, vilket idag inrymmer två produkter. Probi påbörjar leveranser under andra kvartalet 2011 och lanseringen på grekiska apotek sker under tredje kvartalet.

"Alapis Group är en perfekt partner för Probi i Grekland, med en stark marknadsposition och gott renommé i sydöstra Europa. Lanseringen i Grekland är en viktig milstolpe för vår immunprodukt och Grekland blir den sjätte marknaden där Probi ingår distributionsavtal för den nya tuggtabletten", säger Michael Oredsson, VD på Probi.

Alapis Group har sitt huvudkontor i Aten och företaget hade en omsättning på 1,2 miljarder euro år 2009. Alapis har drygt 1 700 anställda och har en aktiv tillväxt- och förvärvsstrategi som har resulterat i en stark närvaro i sydöstra Europa. Företaget har verksamhet i Turkiet, Bulgarien, Rumänien, Cypern, Serbien, Kroatien samt Storbritannien.

"Efterfrågan på probiotika ökar i Grekland. Probis immunprodukt är kliniskt dokumenterad inom immunförsvar och förkylning och kommer att säljas som tuggtablett på apotek. Vi är övertygade om att en lyckad lansering kommer att stärka produktkategorin och öppna för fler synergier och möjlighet till samarbete på nya geografiska områden", säger Stylianos Kibaridis, VD för Alapis SA i Grekland.

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Oredsson, CEO, Probi

tel. 046-286 89 23 eller mobil 0707-18 89 30, e-mail: michael.oredsson@probi.se

Niklas Bjärum, VP Marketing & Sales, Probi

tel. 046-286 89 67 eller mobil 0705-38 88 64, e-mail: niklas.bjarum@probi.se

Stylianos Kibaridis, VD Alapis S.A.

tel. +30 2130 17 5176, e-mail: s.kibaridis@alapis.eu

Om Probi

Probi är en ledande aktör inom probiotisk forskning och utveckling av effektiv och väldokumenterad probiotika. Forskningsområdena är: mage och tarm, immunförsvar, metabola syndromet samt stress och återhämtning. Probis kunder är ledande företag inom segmenten functional food och kosttillskott. Totala intäkter 2009 var 65,5 miljoner SEK, varav merparten utgjordes av royaltyintäkter. Probis aktie är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap. Probi har cirka 4 500 aktieägare. Läs mer på www.probi.se.  Om Alapis Group
Alapis Group är ett av de ledande läkemedelsföretagen i sydöstra Europa. Företaget arbetar med forskning och utveckling, marknadsföring och försäljning, tillverkning, partihandel och distribution av läkemedel och para-farmaceutiska produkter. Koncernen har en etablerad produktportfölj med en starkt ökad närvaro i olika terapeutiska kategorier och driver en av världens största distributionsplattformar för läkemedel i Grekland. Företaget distribuerar produkter för egen del och för internationella företag till över 5 000 apotek. Idag har koncernen drygt 1 700 anställda och finns i Turkiet, Serbien, Rumänien, Bulgarien, Kroatien, Cypern och Storbritannien. Under 2009 nådde koncernens omsättning 1,2 miljarder euro och EBITDA 308 miljoner euro. Alapis Group är noterat på Aten Exchange. För mer information, besök www.alapis.gr