Probis kosttillskott lanseras i Tyskland

Probis partner Institut Rosell har tecknat ett distributionsavtal som ger läkemedelsföretaget Merckle Recordati ensamrätt att sälja ett kosttillskott på den tyska marknaden. Produkten bygger på Probis bakterie Lp299v och lanseras vid årsskiftet.

“Vi är speciellt glada över att det är läkemedelsbolaget Merckle Recordati som skall lansera produkten på en av de större europeiska marknaderna eftersom det är en stark aktör inom området mag- och tarmbesvär. Detta är vårt tredje distributionsavtal i Europa inom de senaste tolv månaderna. Kvalitén på aktörerna och den nu ökade avtalstakten speglar dels behovet av produkter mot mag- och tarmbesvär och dels att Probi har ett konkurrenskraftigt erbjudande.” säger Per Bengtsson, VD för Probi.

Merckle Recordati ingår i den italienska Recordatikoncernen och är en av de främsta aktörerna inom området gastroenterologi i Tyskland.

“Som ett komplement till vårt nuvarande produktutbud kommer den nya probiotikabaserade produkten bidra till att stärka vår ledande position på marknaden”, säger Siegfried Hausdorf, med ansvar för affärsutveckling i Merckle Recordati GmbH.

Probi och Institut Rosell samarbetar avseende kommersialisering av Probis bakterie Lp299v inom Kosttillskott. Institut Rosell är en av de ledande leverantörerna av probiotiska kosttillskott i USA och i Europa och bedöms vara den aktör som ger den snabbaste marknadspenetrationen åt Probi.

Det nya avtalet innebär att försäljning av kosttillskott med Probis probiotika är under uppbyggnad i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Skandinavien, USA och Australien. Den totala världsmarknaden för probiotiska kosttillskott värderas till cirka 7 miljarder kronor och har uppvisat en årlig tillväxttakt på över 10 procent de senaste åren.