• Probi/

Probis kosttillskott lanseras på åtta nya europeiska marknader – första ordern är redan på plats

Probi fortsätter att expandera inom kosttillskott och har nu tecknat ett nytt distributionsavtal som ger Proton System, ett serbiskt läkemedelsföretag, rättigheter att sälja Probis kosttillskott i Serbien, Montenegro, Kroatien, Makedonien, Bosnien och Hercegovina, Albanien, Slovenien och Ungern. Proton System har redan lagt en order värd cirka 900 000 SEK på produkten baserad på Probis bakterie Lp299v. Produkten kommer att lanseras under hösten 2008.

“Probi har nu ytterligare stärkt positionen i Östeuropa. Läkemedel och kosttillskott expanderar snabbt på dessa marknader tack vara en ökning av efterfrågan från konsumenter i olika åldersgrupper. Vi anser att vårt starka erbjudande av kliniskt dokumenterade konsumentprodukter för specifika hälsoproblem kommer att få stark respons i denna dynamiska och spännande del av Europa. Proton System har ett mycket bra nätverk i regionen, vilket kommer att tillåta dem att hantera viktiga delar såsom registrering, distribuering och marknadsföring på ett snabbt och effektivt sätt”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

Proton System är ett expanderande läkemedelsföretag som finns på Balkan och i Centraleuropa. Företagets produktportfölj består av ledande varumärken och produkter inom ett flertal hälsoområden. Proton System samarbetar med ett nätverk av ledande grossister och apotek.

“Lp299v har dokumenterade hälsofördelar och vi är mycket glada över samarbetet med Probi och att få möjlighet att lansera denna unika produkt i Balkan-regionen. Produkten passar väl in i Protons koncept och produktportfölj. Vi kommer att marknadsföra Lp299vs unika hälsofördelar till läkare och apotekare såväl som till allmänheten”, säger Predrag Moskovljevic, VD på Proton System.

Det nya avtalet innebär att kosttillskott baserade på Probis probiotika marknadsförs eller befinner sig i lanseringsfas i 25 länder.

“Vi arbetar parallellt med Institut Rosell för att utöka distributionen och försäljningen av Lp299v-kosttillskott och är väldigt glada att se en snabb geografisk expansion, som vi tror kommer att fortsätta”, säger Michael Oredsson, VD på Probi.

För mer information, vänligen kontakta:
Niklas Brandt, CFO, tel. 046-286 89 26 eller 0706 62 98 83, e-mail: niklas.brandt@probi.se
Niklas Bjärum, VP Marketing & Sales, tel. 046-286 89 67 eller 0705 38 88 64, e-mail: niklas.bjarum@probi.se
Predrag Moscovljevic, VD, Proton System, tel. +381 11 20 70 801 eller +381 633 399 96,
e-mail: pedja@proton.co.yu