Probis probiotika lanseras i Krafts müslibar i USA

Kraft Foods lanserar tre müslibars i USA baserade på Probis probiotikastam Lp299v. Lanseringen är rikstäckande och sker i juni under varumärket LiveActive. Det är ett genombrott då det är den första livsmedelsprodukten innehållande Probis probiotika som fungerar i rumstemperatur. Lanseringen omfattas av det licens- och leveransavtal med Kraft som meddelades den 14 april.

“Vi är både glada och stolta över lanseringen av LiveActive müslibars som innehåller Lp299v. Probis expertis inom probiotika och våra robusta probiotikastammar har tillsammans med Krafts tekniska kunnande visat sig vara avgörande i det krävande arbetet med att utveckla en rumstempererad kommersiell produkt. Krafts erfarenhet av att bygga marknadsledande produkter och varumärken inom livsmedel kommer att bli en viktig konkurrensfördel och vi ser en betydande potential i detta samarbete”, säger Michael Oredsson, vd på Probi. ”Detta genombrott inom rumstempererade livsmedel öppnar en helt ny marknad för oss”, tillägger han.

Kraft Foods är ett av världens största livsmedels- och dryckesföretag, med en omsättning på drygt 37 miljarder dollar under 2007. LiveActive probiotiska müslibars kommer att lanseras brett i amerikanska livsmedelsbutiker med stöd av en integrerad marknadskampanj. Probi och Lp299v kommer att exponeras i delar av kampanjen och Probis logotyp finns med på förpackningarna.

Livsmedel innehållande probiotika har blivit en snabbt växande marknad i USA det senaste året och LiveActive kommer att bli först med rumstempererade probiotiska bars.

“Den amerikanska marknaden för bars är mycket väl utvecklad och Kraft är en ledande aktör. Kraft har ett brett produktsortiment och vi ser stora möjligheter att vidga vårt samarbete ytterligare till nya kategorier och geografiska marknader. Samarbetet med Kraft blir viktigt för Probis framtida tillväxtpotential”, säger Niklas Bjärum, marknads- och försäljningsdirektör på Probi.

För mer information kontakta:
Michael Oredsson, vd, tel: 046-286 89 23, 070-718 89 30, e-post: michael.oredsson@probi.se
Niklas Bjärum, marknads- och försäljningsdirektör, tel: 046-286 89 67, 070-538 88 64, e-post: niklas.bjarum@probi.se