Q2 2023: Svag underliggande marknad i Americas och EMEA

Viktiga händelser under andra kvartalet

• Nettoomsättningen minskade med 18 % (21 % valutajusterat) till 144 MSEK (175).
  • EBITDA-marginalen uppgick till 9 % (26) och belastades av jämförelsestörande poster. Justerat för dessa uppgick EBITDA-marginalen till 17 %.
  • Godkännande av HEAL9™ i Thailand. Möjliggör ytterligare expansion i APAC.
  • Övertagande av distribution av eget varumärke Probi® i Sverige och insteg i Norge med nya apoteksavtal.
  • Exklusiv distributör av BLIS K12™- och BLIS M18™-ingredienser i USA och Kanada från och med 1 augusti.
  • Nytt partnerskap med Clasado Biosciences för utveckling av synbiotika.

Viktiga händelser efter periodens slut

• CFO, Henrik Lundkvist avgår. Han kommer arbeta kvar som CFO tills en efterträdare har tillträtt eller som längst året ut.

VD kommenterar

Åtgärdsprogram initierat inom tillverkning

Försäljningen för det första halvåret minskade med 4 % (10 % justerat för valuta) som en följd av svagare underliggande efterfrågan i Americas och EMEA. EBITDA-marginalen uppgick till 19 % för årets första sex månader. Lönsamheten i det andra kvartalet påverkades negativt av några större jämförelsestörande kostnader drivet av etableringskostnader i samband med övertagandet av distributionen i Sverige samt personalrelaterade omstruktureringskostnader. Vidare har vi haft utmaningar i vår tillverkning vilket också belastat resultatet i kvartalet. För att komma till rätta med detta har ett åtgärdsprogram initierats som kommer att fortgå under resten av året med fokus på att optimera våra tillverkningsprocesser. Justerat för ovanstående effekter hade EBITDA-marginalen uppgått till 17 % i kvartalet och 23 % för första halvåret.

Vår bedömning är att nettoomsättningen för helåret kommer att ligga ungefär i nivå med föregående år och att den redovisade EBITDA-marginalen kommer att vara lägre som en följd av de kostnader kopplade till det åtgärdsprogram som vi initierat.

Både Americas och EMEA backade i kvartalet jämfört med föregående år och vi noterar en svagare underliggande marknad med en ökad priskänslighet hos slutkunderna och ett skifte mot billigare produkter. Våra kunder sänker också sina lagernivåer vilket innebär lägre orderfrekvens. EMEA var påverkat av några större orderförskjutningar och sänkt säkerhetslager hos en av våra större kunder.

I den positiva vågskålen kan vi konstatera att övertagandet av distributionen av vårt eget varumärke i Sverige har mottagits väl och fått genomgående bra genomslag. Vi gick även in i Norge med egen distribution och ser goda möjligheter att växa på den marknaden. Det är också mycket tillfredsställande att vi under kvartalet har säkrat ett flerårigt leveransavtal med vår största amerikanska kund.

APAC utvecklar sig väl och har det första halvåret haft en tillväxt på 27 % mot föregående år och det är Australien och Kina som står för den största tillväxten i regionen. I kvartalet fick vi vår HEAL9™ godkänd i Thailand vilket innebär att vi kan expandera med våra koncept Probi® Osteo och Probi Digestis® på den växande thailändska marknaden.

Inom området produktutveckling och innovation har vi ingått ett spännande samarbete med Clasado Biosciences. Här kommer vi att dra nytta av våra respektive portföljer inom pre- och probiotika för att utveckla nya synbiotiska produkter, som är ett marknadssegment som förväntas växa.

För att nå vårt mål med hållbar tillväxt är det avgörande att vi har talangfulla och passionerade medarbetare och en hälsosam företagskultur med tydligt syfte, strategi och riktning. Därför har jag lagt mycket tid på att se över organisationen och har under kvartalet gjort förändringar för att bättre kunna möta våra kunders behov. Samtidigt beklagar jag att vår CFO Henrik Lundkvist har valt att lämna sin tjänst. Han kommer att stanna kvar till dess en efterträdare har tillsatts men som längst till årets slut.

Det är högsta prioritet att åtgärdsprogrammet vi har initierat inom tillverkningen snabbt visar resultat och att vi etablerar en stark och handlingskraftig organisation som tar oss tillbaka till tillväxt och god lönsamhet. Jag har en stark tro på Probi och det vi gör och är övertygad om att vi kommer att lyckas övervinna dessa utmaningar.

Anita Johansen

Inbjudan till telefonkonferens

Probis delårsrapport för andra kvartalet 2023 offentliggjordes den 18 juli 2023 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en telefonkonferens med Anita Johansen, VD och Henrik Lundkvist, CFO, som presenterar rapporten. Telefonkonferensen nås via länken https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=200845. Presentationen finns tillgänglig på www.probi.com och www.financialhearings.com.

Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com
Henrik Lundkvist, CFO, Telefon: +46 (0)46 286 89 41, E-mail: henrik.lundkvist@probi.com

Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 18 juli 2023 kl. 08.00 CET.