Q3 2023: Nytt strategiskt fokus samt förbättrad försäljningstrend

Viktiga händelser under tredje kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 8 % (6 % valutajusterat) till 156 MSEK (145).
  • EBITDA-marginalen uppgick till 18 % (25) eller 20 % justerat för jämförelsestörande poster.
  • Nya strategiska fokusområden och finansiella mål.
  • Ny klinisk studie inom metabol hälsa visar tydliga fördelar med Probis bakteriestammar, vilket öppnar upp för nytt hälsoområde.
  • Tredje kliniska studien av HEAL9™ publicerad, stärker evidensen av förbättrad kognitiv prestation.

Viktiga händelser efter periodens slut

• Lansering av Probi® Sensia, nytt koncept inom mental hälsa baserat på HEAL9™.
  • Per Lindblad tillträder som ny CFO den 1 november, efter Henrik Lundkvist som meddelade sin avgång i juli.

VD kommenterar

Stark tillförsikt med ny affärsplan och nya finansiella mål

Försäljningsutvecklingen förbättrades under det tredje kvartalet med en tillväxt på 8 % (6 % valutajusterat) samtidigt som EBITDA-marginalen uppgick till 18 %. Samtliga regioner visade en tillväxt mot föregående år. För niomånadersperioden låg nettoomsättningen i nivå med föregående år. Lönsamheten är påverkad av engångs-effekter avseende bland annat åtgärdsprogrammet kopplat till vår tillverkning samt rekryteringskostnader avseende strategiska roller. Justerat för dessa låg EBITDA-marginalen på 20 % för perioden. Vår tidigare bedömning för helåret kvarstår för såväl omsättning som lönsamhet.

För de enskilda regionerna rapporterade EMEA tillväxt i kvartalet drivet av en positiv utveckling av BTC-affären på den svenska marknaden. Även APAC utvecklades bra i kvartalet där tillväxten framförallt kom från den kinesiska marknaden. Utvecklingen i Americas har varit stabil i kvartalet vilket är positivt med tanke på att vi upplevt att den amerikanska marknaden under en period varit något avvaktande.

Efter ett intensivt arbete med att utvärdera vår strategi och våra finansiella mål, presenterar vi nu en uppdaterad strategi ”Probi Reinforced” och nya finansiella mål. Vårt mål är att nå lönsam och hållbar tillväxt genom att fokusera på fyra strategiska områden.

Vårt första strategiska fokusområde är Affärsmässighet och kunden i centrum. Genom att förbättra våra kunders upplevelse och öka vår förståelse för kunden ska vi bredda vår globala bas av nyckelkunder, stärka vår position på våra vetenskapligt dokumenterade produkter och fokusera på Tier 1-marknader.

Det andra fokusområdet är att vara Pionjärer inom vetenskap och innovation. Vi ska fortsätta att vara ledande inom probiotika genom att säkerställa att vi kontinuerligt levererar marknadsrelevanta innovationer, ökar snabbheten till marknaden och breddar vårt utbud av kliniskt dokumenterade produkter.

Det tredje fokusområdet, Differentierade produkter av hög kvalitet, syftar till den konkurrensfördel vi har genom att kunna leverera produkter genom hela värdekedjan, från koncentrerade probiotiska ingredienser till färdiga konsumentprodukter. Vi kommer att fokusera på att långsiktigt stärka bruttovinstmarginalerna genom optimering av våra interna tillverkningsprocesser och ökad effektivitet i leveranskedjan.

Det fjärde fokusområdet, och grunden för att framgångsrikt kunna genomföra hela strategin, är att ha Medarbetare med ett gemensamt syfte och mål. Vi strävar efter en stark och hälsosam organisation som drivs av vårt gemensamma mål att erbjuda probiotika för ett hälsosammare liv och en sundare planet.

Vi har satt nya ambitiösa finansiella mål med en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på minst 6 % för den kommande femårsperioden och en gradvis förstärkning av EBITDA-marginalen till minst 25 % år 2028. Av regionerna bedömer vi att den procentuella tillväxten kommer vara högst i APAC följt av EMEA. Tillväxten förväntas komma från nya produkter och innovationer och både från nya och befintliga kunder.

Vi ser en viss stabilisering i marknaden med ett ökat intresse från kunderna. Samtidigt har vi en del arbete kvar att göra för att optimera vår tillverkningsprocess och nå högre effektivitet. Våra säljcykler är också långa och från lanserat koncept till ny intäktskrona är det flera månader och ibland år. Därför kommer 2024 vara ett övergångsår där förväntningarna på högre tillväxt och stärkt lönsamhet är modesta.

Jag har lagt mycket tid på att träffa vår organisation och våra kunder de senaste månaderna och känner mig idag ännu starkare i min övertygelse att Probi är en stark partner med hög trovärdighet och med fantastiska produkter som gör stor nytta för många människor. Med tydligare syfte, strategi och riktning kommer vi att ta Probi tillbaka till tillväxt och befästa vår position som ledaren inom probiotika – First in Probiotics.

Anita Johansen

Inbjudan till telefonkonferens

Probis delårsrapport för tredje kvartalet 2023 offentliggjordes den 24 oktober 2023 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en telefonkonferens med Anita Johansen, VD och Henrik Lundkvist, CFO, som presenterar rapporten. Telefonkonferensen nås via länken https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=5001162. Presentationen finns tillgänglig på www.probi.com och www.financialhearings.com.

Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com
Henrik Lundkvist, CFO, Telefon: +46 (0)46 286 89 41, E-mail: henrik.lundkvist@probi.com

Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2023 kl. 08.00 CET.