• Probi/

Varumärket Probi[®] stärks när Probi tar över kontrollen 1 april 2023

Varumärket Probi® är marknadsledande i Sverige inom probiotiska kosttillskott. Genom övertagandet av distributionen i Sverige från den 1 april 2023, kommer Probi öka fokus på att stärka varumärket på den svenska marknaden. Försäljningen sker idag på apotek, både i fysiska butiker och på nätet.

Med egen distribution tar Probi kontroll över varumärkes- och distributionsstrategin, vilket kommer att innebära väsentligt ökat fokus på utveckling av varumärket och bearbetning av försäljningskanalerna. Sedan 2022 har Probi byggt upp en egen sälj- och marknadsorganisation för att ansvara för den svenska marknaden.

”När vi nu tar över distributionen får vi en direktkanal till konsumenterna, vilket gör att vi snabbare kan anpassa oss efter konsumentens önskemål. Varumärket Probi® har redan en stark position, men vår ambition är att det ska vara det självklara valet för alla i Sverige och att det ska finnas tillgängligt för konsumenten oavsett var man handlar sin probiotika”, säger Anita Johansen, tillförordnad VD Probi AB.

Initialt innebär övertagandet en förväntad ökad nettoomsättning om cirka 10 MSEK på årsbasis med en neutral resultateffekt, med hänsyn tagen till kostnader för uppbyggnad av en intern marknadsorganisation.

Varumärket Probi® marknadsförs i Sverige med produkterna Probi® Original, Probi® Frisk, Probi® Family, Probi® Active, Probi® Female och Probi® Baby. Läs mer om produkterna på www.probi.se

För mer information, kontakta:

Henrik Lundkvist, CFO, Probi AB

Tel +46 46 286 89 41, e-post: henrik.lundkvist@probi.com

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 618 MSEK under 2022. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 700 aktieägare den 31 december 2022.