Wigzell och Erici föreslås bli nya styrelsemedlemmar

Valberedningen, bestående av Lars Gatenbeck, Jan Persson och Carl Henrik Shah, föreslår omval av Peter Zakrisson, Lars Backsell, Hilde Furberg och Mats Lidgard. Göran Molin och Rolf Trulsson har avböjt omval. Valberedningens förslag till ersättare är Hans Wigzell, professor i immunologi samt Ola Erici, VD för Skånemejerier. Vidare föreslås Peter Zakrisson väljas till ordförande. Aktieägare som representerar mer än 30 procent av samtliga röster i bolaget kommer att stödja förslaget till ny styrelse.

Hans Wigzell, född år 1938, är professor i immunologi vid Karolinska Institutet och styrelse¬ledamot ibland annat Biovitrum, Raysearch, Diamyd och Intercell i Wien. Hans Wigzell har varit rektor vid Karolinska Institutet 1995-2003. Han är ordförande i Nobelförsamlingen sedan 2000 samt även Chief Scientific Advisor till Sveriges Regering i forskningsfrågor sedan 1999.

Ola Erici, född år 1960, är VD för Skånemejerier och har haft en rad internationella positioner, bland annat som VD för Tetra Pak Food Services, VD för Tetra Paks polska verksamhet samt som internationell marknadschef på medicinteknikbolaget Gambro.

Vidare föreslår valberedningen att oförändrat styrelsearvode skall utgå med 650.000 kronor, varav 150.000 kronor till styrelsens ordförande och 100.000 kr vardera till övriga ledamöter.

Den fullständiga kallelsen till den ordinarie årsstämman i Probi AB bifogas nedan.

För mer information vänligen besök www.probi.se eller kontakta:
Peter Zakrisson, styrelseordförande för Probi AB (publ), tel: 0709-50 96 20
Lars Gatenbeck, ordförande i valberedningen, tel: 0705-35 44 44