Elever skapar engagemang för vetenskap

Report this content

Populärvetenskapliga artiklar skrivna av elever för elever - det är vad den nätbaserade tidskriften Partikular handlar om. Det ideella initiativet från gymnasieelever på ProCivitas gymnasium i Helsingborg sprider sig nu bland elever i hela Sverige.

“Varning! Denna artikel kommer förändra din syn på ALL matematik”. “Varför finns inget vaccin mot HIV?” och “Lever vi i en simulation?” Det är exempel på några av de artiklar som lockar till läsning på sajten Partikular, en nätbaserad tidskrift grundad av Oskar Wendt på ProCivitas Helsingborg. Partikular drivs bland annat av honom, Karl Sellergren och Josefine Byström.

– Vi vill visa att naturvetenskap inte är så komplicerat som många tror. Våra artiklar är aktuella och håller en hög nivå, samtidigt som de är läsbara för alla åldrar. Vi vågar säga att det inte finns någon motsvarighet till vår vetenskapliga tidskrift, skapad av unga för unga, säger Oskar Wendt, grundare och chefredaktör på Partikular.

Nätverket av unga skribenter växer i hela landet

Idéen föddes våren 2020 då eleverna på ProCivitas bestämde sig för att skapa intresse för naturvetenskap bland unga. Sedan dess har de jobbat hårt med både innehåll och nätverket kring tidskriften, som primärt vänder sig till elever på högstadiet och gymnasiet. Artiklarna på sajten sorteras under ämnena fysik, teknik, matematik, biologi och kemi. Varje vecka publiceras nya artiklar eller intervjuer, senast med nobelpristagaren John C Mather, Christer Fuglesang och researcher Julie Labau från Yale.

Idag består nätverket kring Partikular av cirka 30 unga skribenter från hela Sverige. Verksamheten bedrivs ideellt och artiklarna skriver eleverna på sin fritid. Nu planerar de att trycka sin första publikation, något de ska göra genom finansiering från samarbeten.

– Vi tycker själva detta är superkul och viktigt på riktigt. Om Partikular får fler att upptäcka och välja naturvetenskap, inför och efter gymnasiet, så är det värt all den tid vi lägger ner på projektet, säger Oskar Wendt.

För mer information om Partikular, kontakta gärna Oskar Wendt på 072-744 10 83 eller oskarwendt@me.com.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

jenny.wahlberg@academedia.se

ProCivitas har som ambition att vara Sveriges bästa gymnasieskola. För att nå detta mål lägger vi mycket tid och kraft på att skapa en bra miljö som attraherar engagerade och välutbildade lärare och studiemotiverade elever. Denna kombination ger ProCivitas en stabil plattform.