Mentorsprogram ger gymnasieelever en tydligare bild av framtiden

Report this content

På ProCivitas gymnasium på Södermalm i Stockholm får eleverna en mentor från näringslivet att bolla funderingar och framtidsplaner med. Mentorskapet bidrar till elevernas första steg in i arbetslivet.

ProCivitas gymnasieskola på Södermalm har funnits i tre år. Här kan man studera Ekonomi- eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Skolan vänder sig till studiemotiverade elever som har siktet inställt på vidare studier. Mentorsprogrammet som eleverna kan söka till pågår under sista året i gymnasiet.

- Målet är att ge eleverna en tydligare bild av framtiden, att bygga ett kontaktnät och vidga sina vyer. För att söka bör man ha bra närvaro och vara i fas i kurserna, säger Terese Brandt, projektledare för mentorsprogrammet på ProCivitas Stockholm. Eleverna ska vara medvetna om att det är ett åtagande där man har ett ansvar. De har själva kontakt med sina mentorer och man kan säga att det blir ett första steg ut i vuxenvärlden.

Att hitta mentorer som utan ersättning vill dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap till unga människor kräver stort engagemang och arbete. Det sker många intervjuer av mentorskandidater för att få till rätt matchning utifrån elevens intresse och önskemål. Mentor och adept ses på frukostträffar på skolan som anordnas regelbundet och de kan även träffas på egen hand. Cassandra Rudolfsson Engsäll som läser Ekonomiprogrammet är en av skolans elever som fick just den mentor hon önskade.

— Jag ville ha en kvinnlig entreprenör för att lära mig mer om hur det är att driva eget företag, berättar Cassandra. Jag känner mig bättre rustad för framtiden nu och har via Sarah fått en realistisk bild av yrkeslivet. Jag känner att jag blivit mer öppen och mindre blyg inför vuxna.

Sarah Lee är mentor till Cassandra och medgrundare till mjukvaruföretaget Stravito. Det är första gången som Sarah är mentor men hon känner redan att hon gärna gör det igen.

— Jag är nyfiken som person och ville se om mina erfarenheter och lärdomar kan ha ett värde för någon annan, säger Sarah. Jag är en vuxen kontakt som man kan bolla förutsättningslöst med om allt från hur man skriver ett CV till hur man förhandlar med leverantörer.

Till elever som funderar på att söka till mentorsprogrammet ger Cassandra följande råd: Var inte blyg, våga fråga och ta emot den hjälp som du kan få.

— Jag vet att om jag behöver hjälp med något så kan jag alltid höra av mig till Sarah och få tips och råd. Det är en väldig trygghet, avslutar Cassandra.

För mer information om mentorsprogramet på ProCivitas, kontakta Eva Gyllberg, rektor på ProCivitas Stockholm.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

jenny.wahlberg@academedia.se

ProCivitas har som ambition att vara Sveriges bästa gymnasieskola. För att nå detta mål lägger vi mycket tid och kraft på att skapa en bra miljö som attraherar engagerade och välutbildade lärare och studiemotiverade elever. Denna kombination ger ProCivitas en stabil plattform.