Procter & Gamble säljer 43 skönhetsvarumärken till Coty

Report this content

Igår meddelade Procter & Gamble att de undertecknat ett slutgiltigt avtal om att slå samman 43 av dess skönhetsvarumärken med Coty Inc. Affären omfattar, bland andra varumärken, P&Gs Wella Salon Professional.

P&G kommer fortsatt vara globala ledare inom de tio kategorier som finns kvar i portföljen och inneha de mest populära konsumentprodukterna samt äga varumärken i de största marknaderna. Affären innebär att fokus kommer att flyttas till de verksamheter och varumärken som historiskt sett har vuxit snabbast och har varit mest lönsamma.

P&Gs ordförande, VD och koncernchef, A.G. Lafley kommenterade:

− Detta är ett viktigt steg framåt i arbetet med att koncentrera vår portfölj på 10 kategorier och 65 varumärken som bäst kan ta till vara på P&Gs kärnkompetenser. Coty ger ett utmärkt nytt hem för de företag och varumärken som vi slår ihop, liksom för de begåvade människor som är verksamma inom dem.

Denna överenskommelse kommer att öka Cotys skönhetsportfölj och utöka utbudet i professionella salonger, där Coty redan har byggt upp sin närvaro inom nagelvård genom förvärvet av OPI under 2010.

− Vi är mycket glada och priviligierade att få gå samman med Wella och deras portfölj av ikoniska salongsvarumärken. Salongskedjorna är en stor och attraktiv kategori inom skönhetssegmentets toppskick, och Wella är en viktig byggsten i vår tillväxtstrategi. Med sitt starka arv, unika varumärkesportfölj och mycket kompetenta organisation, har Wella verkligen förtjänat sin plats som en ledande partner för hårvårdssalonger. Vi ser fram emot att vara en del av Wellas fortsatta framgång, säger Bart Becht, ordförande och VD för Coty.

− Som två ikoniska skönhetshus, starkt förankrade med sitt arv och sin tradition, kompletterar Coty och Wella varandra perfekt. Vi drivs båda av de en passion för skönhet, kreativ frihet och entreprenörsanda som skapades av våra grundare. Vi är hedrade att ansluta oss till Coty-familjen och är entusiastiska över de möjligheter detta innebär för Wellas uppdrag att ta både frisörer och frisörbranschen till nya höjder, säger Sylvie Moreau, Global Vice Ordförande för Wella.

Fram tills det att affären avslutas, vilket förväntas vara under den andra halvan av 2016, under förutsättningen att alla nödvändiga myndighetstillstånd samt informations- och samrådsprocesser verkställs, kommer Wella att fortsätta att verka som Salon Professional och en del av Procter & Gamble. Några av Procter & Gambles varumärken inom parfym-kategorin kommer även kräva ett godkännande av licensgivarna för att kunna överlåtas.

− Vi ser fram emot vår framtid med Coty och förblir fast fokuserade på att stödja våra salongpartners konsekvent och med samma fortsatt höga kvalitet, som de har kommit att förvänta sig av oss. Under de senaste åren har Wella gått från klarhet till klarhet, och vi har stora planer på att fortsätta att inspirera och glädja våra salonger. Vi kommer även att fortsätta att bygga vidare på vår portfölj med flera spännande produkt- och tjänsteinnovationer, som stöds av våra försäljning- och utbildningsteam i världsklass, säger Cristian Canthal, Country Manager Wella Nordic.

Om Coty Inc.
Coty är ett ledande kosmetikföretag med en omsättning på $4,6 miljarder för räkenskapsåret som slutade den 30 juni 2014. Coty, som grundades i Paris 1904, är ett renodlat skönhetsföretag med en portfölj av välkända dofter, färgkosmetik och hud- och kroppsvårds produkter som säljs i mer än 130 länder. Cotys produktutbud omfattar globala varumärken så som Adidas, Calvin Klein, Chloé, DAVIDOFF, Marc Jacobs, OPI, filosofi, Playboy, Rimmel och Sally Hansen. Besök www.coty.com för mer information om Coty Inc.

Om Wella, Salon Professional, en del av Procter & Gamble
Wella har varit i centrum för hårvård sedan starten 1880, och har passionerat utformat den professionella frisörindustrin genom banbrytande innovation, inspiration, expert utbildning och nära salong partnerskap. Wellas portfölj av ledande och pålitliga varumärken inkluderar Wella Professionals, Sebastian Professional, Sassoon Professional, Clairol Professional, Nioxin och System Professional. Våra produkter och tjänster distribueras i fler än 100 länder över hela världen, och förverkligar hårfärg, vård och styling drömmar varje dag för miljontals stylister och deras kunder över hela världen. För mer information om Wella, besök www.wella.com
.

För mer information, vänligen kontakta;
Ebba Wallmén, Kommunikationschef P&G
wallmen.ef@pg.com

Om Procter & Gamble
P&G når ca 5 miljarder människor världen över med sina varumärken. Företaget har en av de starkaste portföljerna med ledande kvalitetsvarumärken som Always®, Ariel®, Braun®, Duracell®, Yes®, Fusion®, Gillette®, Head & Shoulders®, Mach3®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, Vicks® och Wella®. P&G är utsett till topp 10 bästa arbetsplatsen i Sverige 2014 av ”Great place to work Institute”. P&G har verksamheter i ca 70 länder världen över. Besök www.pg.com/se_SE/ för senaste nyheterna och information om P&G och dess varumärken.

Taggar: