Procurator lanserar vattentäta handskar som andas

Report this content

Stockholm, 6 februari 2014. Procurator, ett av Sveriges ledande grossistföretag, lanserar två nya vattentäta vinterhandskar – Showa 282 och 477 – anpassade för arbeten i kalla och blöta miljöer. Showa 282 är baserad på ett material som gör att handsken kan andas, medan Showa 477 är utrustad med ett oljeresistent grepp.

Showa 282 – vattentät handske som andas

Showa 282 är helt vattentät och har en unik förmåga att kunna andas, vilket innebär att användaren inte svettas om händerna och därför aldrig behöver ta av sig handskarna under arbetet.

Materialet består av isolerat akrylfoder och ett heltäckande dubbelt ytskikt av mikroventilerad polyuretan, som helt stänger ute kyla*. Handskens förmåga att kunna andas beror på ett tekniskt membran som är fäst mellan ytskiktet och fodret.

Ett ytskikt av sträv nitril och en anatomiskt designad handform i fyra olika storlekar (8-11) ger även användaren en god hanteringsprecision och ett optimalt grepp. Handskens sömmar kommer aldrig i direktkontakt med handen, vilket minskar risken för hudirritation.

Showa 282 är anpassad för arbeten inom t ex bygg, anläggning, jordbruk, logistik och sjöfart. Det finns även en lite tunnare modell (Showa 281) som passar utmärkt för arbeten på sommaren, t ex när man ska tvätta bilen.

Priset på Showa 282 ligger på ca 219 kr, exklusive moms.

Showa 477 – oljebeständig handske med säkert grepp

Showa 477 är vattentät och oljebeständig. Den är perfekt anpassad för mekanikerarbeten, som t ex oljebyten och däckbyten. Handskens material består av ett fast foder i akrylfrotté, ett dubbelt tekniskt ytskikt av nitril med ett extra ytskikt i handflatan. Denna kombination är skräddarsydd för att hålla händerna varma* och torra, ge fingerkänslighet och ett fast grepp om t ex oljiga och hala stålstänger, samt ge ett ogenomträngligt skydd mot lättare kemikalier och olja.

Showa 477 finns, liksom 282, i fyra olika storlekar (8-11) och är ergonomiskt utformad för minskad trötthet i händerna.

Priset på Showa 477 ligger på ca 149 kr, exklusive moms.

*Showa 282 och 477 har genomgått köldtest EM511.

För mer jnformation om handskarna, var vänlig kontakta:

Per Stoltz,
Produktchef Handskar, Procurator AB
Mail: per.stoltz@procurator.se

Om Procurator
Procurator har ett av Nordens bredaste sortiment av produkter som behövs varje arbetsdag. För att underlätta för kunderna är företagets produkter indelade i fyra olika grupper. Inom varje produktområde – kläder & skydd, hygien & städ, emballage & kontor och restaurang & servering hittar du ledande varumärken inklusive Procurators egna. I företagets webbutik hittar du över 30.000 artiklar.

Procurators kunskap och erfarenhet visar vägen mot målet. Med stöd av ett omfattande sortiment och metodiskt arbetssätt, The Procurator ProcessTM, har företaget rätt verktyg för att kunna erbjuda kunderna effektiva lösningar på vardagens problem. Procurator har hjälpt många ledande företag över hela Norden och omsätter ca 1 miljard SEK i Sverige.

Procurator har, förutom sin webbutik, 16 butiker från Malmö i söder till Luleå i norr. Utöver Sverige finns företaget i de övriga nordiska länderna samt Polen och Estland. Läs mer på www.procurator.net.