Göteborg Energi väljer mjukvara för Balanced Scorecard från Prodacapo AB

Göteborg Energi väljer mjukvara för Balanced Scorecard från Prodacapo Göteborg Energi, ett av de ledande energiföretagen i Sverige, har skrivit avtal med Prodacapo AB, avseende leverans av Prodacapos mjukvara för Balanced Scorecard och tjänster för att införa systemet. Systemet kommer att användas för att synliggöra hur strategin översätts till handling. - Med Prodacapos mjukvara för Balanced Scorecard skall vi förbättra vår verksamhetsstyrning. Vi har sedan tidigt 1990-tal arbetat med affärs- och verksamhets-planer inom hela organisationen. Vi tar nu ännu ett steg och förbättrar dels kommunikationen av vision och strategi, dels uppföljningen av hur väl vi når våra mål. På så sätt får vi tidiga signaler om vi är på rätt väg eller inte och kan sätta in åtgärder i tid där det behövs, säger Maud Backman, Controller och ansvarig för införandet av Balanced Scorecard inom koncernen Göteborg Energi. Göteborg Energi kommer inledningsvis att införa Prodacapo Balanced Scorecard i moderbolaget och därefter i dotterbolagen. De totalt ca 1000 anställda i koncernen kommer att ha tillgång till mjukvaran via Göteborg Energis intranät. - Vi valde Prodacapo Balanced Scorecard eftersom vi upplever det som ett mycket användarvänligt system och för att det på ett bra och överblickbart sätt synliggör och kommunicerar strategin och mål, säger Maud Backman. Prodacapo Balanced Scorecard stödjer alla delar av ett Balanced Scorecard som vision, strategi, kritiska framgångsfaktorer och mått och är certifierad av Balanced Scorecard Collaboratives. Lösningen integreras enkelt med existerande system för att uppdatera i stort sett all data i styrkortet automatiskt och den är webbaserad, vilket är avgörande för att kunna kommunicera strategin och framsteg till alla anställda i ett stort företag. För mer information , kontakta: Patrick Olsson, Marknadschef, Prodacapo AB Mobiltel: 070 -698 25 03, E-post: patrick.olsson@prodacapo.com Hemsida: www.prodacapo.com Maud Backman, Controller, Göteborg Energi Mobiltel: 0705-69 68 33, Tel: 031-62 68 33, E-post: maud.backman@goteborgenergi.se Hemsida: www.goteborgenergi.se Om Prodacapo AB Prodacapo AB, med huvudkontor i Sverige, är en internationell mjukvaruleverantör av lösningar för Enterprise Performance Management. Lösningarna stödjer Balanced Scorecard, aktivitetsbaserad kalkylering/styrning, affärsplanering och processtyrning. Genom att använda Prodacapos lösningar så kan organisationer avsevärt öka kund- och produktlönsamheten, förbättra organisationens effektivitet, reducera kostnaderna, översätta strategi till handling och bättre planera och utnyttja sina resurser. Kunder i mer än 50 länder använder Prodacapos lösningar, i Sverige bl a ABB, Volvo, SEB, Vattenfall, Scania och ICA. Prodacapo har egna kontor i Sverige och Finland, ett joint venture i England och ett snabbt växande antal partners i Europa och resten av världen. För mer information: www.prodacapo.com Om Göteborg Energi Göteborg Energi tillfredsställer konsumenters och företags behov av värme och kyla, ljus och kraft, kommunikation samt tjänster som utgår från kärnverksamheten. Med sina el-, fjärrvärme- och naturgasnät formar Göteborg Energi en viktig del av infrastrukturen i Västsverige. Kvalificerade energitjänster ger kunderna möjlighet att använda rätt energi i rätt mängd vid rätt tillfälle. Göteborg Energi AB hade år 2000 en omsättning på 2548 miljoner svenska kronor. För mer information: www.goteborgenergi.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00040/bit0001.pdf