Nya styrelseledamöter i snabbväxande Profoto

Report this content

Den svenska världsledaren inom ljusutrustning, Profoto, presenterar en ny ägarkonstellation och styrelse. Hans Eckerström går in som ägare och styrelseordförande och stärker tillsammans med Helene Willberg och Magnus Brännström nuvarande styrelse inför bolagets fortsatta tillväxtresa.

Det svenska företaget Profoto är global marknadsledare inom ljusformning och fotoutrustning. Under bolagets 50 år har dess produkter – ljuskällor, ljusformare och fototillbehör - använts av världens främsta fotografer.

Profoto har tagit en rad initiativ för teknikutveckling samt ökad försäljning och lönsamhet med gott resultat. Sedan 2013 har omsättningen ökat från cirka 250 miljoner kronor till cirka 700 miljoner kronor.

- I dagens uppkopplade och digitaliserade värld finns bildkreatörer överallt vilket gör att marknaden för fotografisk utrustning växer. Den utvecklingen drar vi nytta av. De senaste åren har vi undersökt olika möjligheter för att stötta bolaget under en fortsatt tillväxtresa och ta Profoto till nästa nivå. Vi är mycket glada med att nu kunna ta del av den kunskap och erfarenhet som våra nya styrelseledamöter och investerare kan bidra med, inte minst när det gäller företagsutveckling och internationalisering, säger Anders Hedebark, VD Profoto och en av dagens huvudägare.

Utöver grundaren Conny Dufgran, VD Anders Hedebark samt ledningen är Hans Eckerström, minoritetsägare i bolaget. Styrelsen kommer tillsammans med huvudägarna ha gemensam kontroll och stödja Profoto i dess fortsatta expansion.

- När antalet bilder ökar, ökar också kraven på dem vilket driver efterfrågan på högkvalitativ utrustning, såväl bland proffs som hobbyfotografer. Vi bedömer att Profoto, som har ett mycket starkt varumärke, har många utvecklingsmöjligheter baserat på de förändringar som sker i marknaden. Genom att samla ett antal mycket kompetenta ledamöter i styrelsen med relevant erfarenhet av innovation, bolagsstyrning och värdeutveckling kommer vi kunna stötta bolaget på bästa sätt. Med den nya strukturen är vi väl rustade för fortsatt stark tillväxt, säger Hans Eckerström, tillträdande styrelseordförande i Profoto.

Hans Eckerström var tidigare anställd och partner på NC Advisory, rådgivare till Nordic Capitals fonder under åren 2001-2016 och är idag styrelseledamot i Thule Group AB samt i Nordstjernan AB. Helene Willberg är auktoriserad revisor och var under åren 2008-2012 vd för revisions- och konsultföretaget KPMG. Magnus Brännström är sedan 2005 vd och koncernchef för Oriflame. Även Helene Willberg och Magnus Brännström kommer att investera i Profoto.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Hedebark, VD Profoto Invest AB
anders.hedebark@profoto.com

Hans Eckerström, ordf. Profoto Invest AB
hans.eckerstrom@profoto.com

Profoto AB
Profoto AB är en världsledande aktör inom ljusutrustning för fotografi. Bolaget har en femtioårig historia av att utveckla förstklassiga produkter till världens främsta bildskapare. Profoto har idag distributörer i mer än 50 länder och över 120 anställda i Tokyo, Hamburg, Paris, London, New York, Toronto samt på huvudkontoret i Stockholm.

Taggar: