Progress Software räknar med lägre omsättning och vinst i tredje kvartalet

Report this content

Progress Software räknar med lägre omsättning och vinst i tredje kvartalet Progress Software prognostiserar en vinst per aktie om 16 till 18 cent med en omsättning på mellan 64 och 66 miljoner USD, vilket är lägre än vissa analytiker på Wall Street förutspått. Under samma kvartal 1999 blev vinsten 22 cent per aktie och omsättningen 70,1 miljoner USD. Progress Software kommer att hålla telefonkonferens för alla analytiker och investerare torsdagen den 7:e september klockan 15.00 för att diskutera budskapet. De som är intresserade kan ringa +1 617 252 3800 och fråga efter Progress Software Conference Call. De slutliga resultaten för tredje kvartalet 2000, som stängs den 31:a augusti, beräknas meddelas den 19:e september, 2000. "Kvartalet har påverkats negativt av den allt dyrare dollarn, kvardröjande effekter av 2000-problematiken och en branschövergripande nedgång på ERP-marknaden. Detta har i sin tur påverkat många av våra oberoende programleverantörer (ISV) som fokuserar på den typen av applikationer", säger Joseph Alsop, koncernchef på Progress Software. "Vi väntar oss att effekten av detta kommer att avta vartefter fler av våra ISVer Internet-anpassar sina applikationer med hjälp av vår senaste teknik och därigenom gör applikationerna tillgängliga för alla typer av kunder, små som stora, via köp eller hyra. Han fortsätter, "Med de produkter vi erbjuder idag, kommande teknik som är under utveckling, våra ISV-partners och vårt marknadsfokus är Progress Software mycket väl positionerat för att kunna dra nytta av trenden att kombinera och Internet-anpassa tillämpningar. Vi är också mycket nöjda med det mottagande som vår meddelandehanterare för Internet, SonicMQ, har fått." För ytterligare information kontakta: Eva Brown, VD Progress Software AB Tel: 08-5626 7700 Robert Almqvist Move Public Relations Tel: 08-5626 7715 Progress Software i korthet Progress Software, (NASDAQ: PRGS) är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster avsedda för drift, utveckling och underhåll av affärskritiska system och ASP-lösningar. Företaget erbjuder kraftfulla meddelandeservrar, applikationsservrar, databaser, applikationsutvecklingsverktyg samt lösningar för drift- och underhåll av IT-system. Progress Softwares produkter används av mer än 10 000 företag i ett hundratal länder, bland kunderna ingår 60 procent av företagen på Fortune 100. I Sverige har Progress Software 18 000 installationer och omsätter drygt 54 miljoner kronor. Bland företagets mest framträdande ASP-partners i Sverige märks bland annat WM-data och Rasbora. För mer information om Progress Software besök www.progress.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00650/bit0002.pdf