Norsk hydro inför interaktiv karriärplanering - väljer Prohunt som leverantör

Report this content

NORSK HYDRO INFÖR INTERAKTIV KARRIÄRPLANERING - VÄLJER PROHUNT SOM LEVERANTÖR Norsk Hydros dotterbolag Hydro IS Partner med en omsättning på strax under en miljard NOK (1999) har valt programvaruföretaget Prohunt AB som leverantör av teknisk plattform och programvara (ASP) för samlad och individuell karriärplanering för ca 400 anställda. Programmet är redan i gång och beräknas vara genomfört under första halvåret 2001. Investeringen beräknas vara värd ca 1,8 MSEK. Hydro IS Partner driver och underhåller Norsk Hydros nätverk med ansvar för bland annat över 25 000 PC, 4000 UNIX- användare och över 1000 servers. Hydro IS Partner driver också en omfattande utveckling av business to businesslösningar och strategisk konsultverksamhet. Prohunts webbaserade system ska bidra till att medarbetare ska kunna få hjälp med sina önskemål om personlig utveckling som ligger i linje med organisationens kompetensbehov och också vara ett stöd i de individuella utvecklingssamtalen. Fördelen med webben är att den oberoende av tid och plats. Eleven kan själv styra sin planering när det passar. Prohunt ska också utbilda 12 så kallade karriärcoacher som själv ska planera och genomföra egna workshops. Det blir allt viktigare för företag att attrahera, ta hand om och vidareutveckla sin personal, inte minst mot den heta ekonomiska situation som nu kännetecknar Europa. Utbildning och karriärplanering blir därför ett strategiskt instrument. Prohunts system svarar just mot det behovet där individens karriärplanering är en grundsten. Karriär betraktas i dagens alltmer platta organisationer som något mycket mer än att bara klättra uppåt - bredden är viktigare än höjden. - Det här är en viktig order i vår strävan att med utgångspunkt i den svenska verksamheten bygga upp en egen marknad i Norden, säger Johan Rittner, nytillträdd VD för Prohunt. Samtidigt är det en bekräftelse på att vår syn på humankapitalets förräntning är riktig och att vi kan hjälpa våra kunder att bygga upp deras värde. Prohunt är Nordens ledande leverantör av helhetslösningar för utveckling och hantering av organisationers intellektuella kapital. Prohunts webbaserade programsvit för Intellectual Capital Management (ICM) omfattar applikationer för kompetens- och karriärutveckling, resurshantering samt corporate e-learning. Med den webbaserade programsviten, metoder och konsulttjänster ger Prohunt företag en unik möjlighet att attrahera, utveckla, behålla och värdera medarbetare och deras kompetens så att affärsnyttan kan synliggöras. Prohunt har idag 115 anställda och finns på fem orter i Sverige och Norge. Under våren 2000 breddades och förstärktes verksamheten vid samgående med Comenius och New Start. Ägarna består av grundare, medarbetare, IT Provider och Ledstiernan Bland nuvarande kunder märks ledande företag som AstraZeneca, Cell Network, Ericsson, FöreningsSparbanken, Hydro, IKEA, MeritaNordbanken, Statoil, Swedish Match och Telia. Vid frågor, kontakta Frances Broman, PR-chef, Prohunt AB Tel: 08-789 61 00 eller besök www.prohunt.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00970/bit0002.pdf