PROJEKTPLATSEN VÄLKOMNAR NYA STANDARDEN OOXML

Report this content

Projektplatsens webbaserade tjänst för projektsamarbete stödjer det nya internationella dokumentformatet ooxml och välkomnar konkurrensen mellan olika standarder.

Nyheten om att ooxml accepterats som ISO-standard leder till ökad kreativitet och aktivitet världen över. Som leverantör av tjänster för dokumenthantering i projekt välkomnar Projektplatsen konkurrens mellan olika standarder. Det gör att Projektplatsen vågar ta nästa steg i satsningen att göra gränsen mellan office-paketen och webbtjänsten så osynlig som möjligt. Projektplatsen stödjer även sedan tidigare den konkurrerande standarden odf.

- Användarna kommer att avgöra om båda eller bara en av dessa standarder kommer att användas i framtiden. Under tiden underlättar vi för våra 90 000 kunder världen över genom att stödja båda standarderna, säger Peter Strömberg, Systemutvecklare på Projektplatsen.

Eftersom både ooxml och odf baserar sig på etablerade standarder som xml och zip sjunker även kostnaderna för att underhålla stödet för dokumentformaten. Projektplatsen ser endast positivt på att leverantören av det i särklass mest använda office-paketet får sitt dokumentformat accepterat som världsstandard.

- Detta innebär ett öppnande av Microsoft Office-formaten som vi bara kunde drömma om för några år sedan. Nu kan användarna se fram emot all den innovation och kreativitet som härmed släpps fri hos programleverantörerna. Inte minst på Projektplatsen, avslutar Peter Strömberg.