Projektplatsen och Salesforce.com Nordic startar strategiskt samarbete kring sina webbtjänster Projektplatsen och Salesforce.com har inlett ett samarbete för att öka kännedomen och kunskapen om fördelarna med att hyra företagsapplikationer i form av webbtjänster i stället för att implementera traditionella system. Samarbetet som gäller den nordiska marknaden ska särskilt lyfta fram de båda företagens webbtjänster för projektsamverkan respektive CRM. Webbtjänster (onlinetjänster) riktade till den professionella marknaden uppmärksammas allt mer. Fortfarande är dock begreppet oklart för många och utbudet av webbtjänster är begränsat. Endast företag som ligger långt i framkanten har utvecklat applikationer i form av Internetbaserade tjänster istället för traditionella mjukvarusystem. Samarbetet mellan Projektplatsen och Salesforce.com innebär att gemensamma aktiviteter kommer att genomföras för att sprida information om fördelarna med webbaserade tjänster generellt och kombinationen av Projektplatsen.se och Salesforce.com i synnerhet. - Vi är övertygade att framtidens mjukvara kommer att levereras online eftersom detta ökar förutsättningarna för flexibla kundlösningar, säger Christian Östberg, VD för Salesforce.com Nordic Syftet med samarbetet är att visa att företag kan möta flera av sina behov utan att behöva implementera, driftsätta och underhålla traditionella mjukvarusystem. - Genom att välja webbtjänster i stället undviks lång implementeringstid och hög ekonomisk risk, samtidigt som systemet blir tillgängligt oberoende av tid och plats, förklarar Mattias Hällström, VD på Projektplatsen och Christian Öberg tillägger: - Dessutom kan företaget koncentrera sig på sin kärnverksamhet i stället för på support, drift och underhåll av egna system. Företag som använder webbtjänster behöver inte heller bekymra sig om att systemet snart blir omodernt eftersom den löpande funktionalitetsutveckling som görs för ett webbaserat system blir tillgänglig direkt för alla. - Projektplatsen och Salesforce.com ligger i den absoluta framkanten inom utveckling och försäljning av webbaserade företagsapplikationer inom sina respektive områden och därför känner vi oss manade att tillsammans sprida kunskapen om fördelarna med webbtjänster, avslutar Mattias Hällström. För mer information, kontakta Mattias Hällström, VD Projektplatsen. Tel: 08 545 251 50, mattias.hallstrom@projektplatsen.se Christian Östberg, VD Salesforce.com Nordic, Tel: 08 657 4160, costberg@salesforce.se Projektplatsen (Projectplace International AB) Företagets affärsidé är att utveckla och tillhandahålla en webbtjänst för professionellt projektarbete riktad till de som arbetar i projekt tillsammans med kollegor, kunder och partners. Via Projektplatsen.se kan projektets medlemmar dela arbetsmaterial och projektverktyg oberoende av tid och plats, vilket effektiviserar kommunikationen och ökar kvalitén i projektarbetet. Projektplatsen.se är marknadsledande i Europa, finns i flera språkversioner och har lokal representation i Norge, Holland, Storbritannien och Tyskland. Ytterligare information finns på www.projektplatsen.se Salesforce.com Salesforce.com utvecklar och levererar företagsapplikationer som skalbara webbtjänster. Företagets prisbelönta CRM lösning erbjuder integrerat säljstöd, kundservice och supportmanagement samt marknadsföringsstöd för att hjälpa företag att möta den komplexa utmaning som global kundkommunikation innebär. Bland de nordiska kunderna finns Ericsson Microelectronic, Advent Europe Holding, i3 microtechnology etc. Bland de internationella kunderna finns Adobe Systems, Alamo Rent-a-Car, Autodesk, Broadvision, First Union National Bank, Siemens and Thomas Cook Global Services. Ytterligare information på www.salesforce.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/19/20020619BIT00410/wkr0002.pdf