Ny metod från Lund diagnostiserar hjärtinfarkt på några få minuter med hjälp av en droppe blod

Report this content

Prolight Diagnostics från Lund har utvecklat ett diagnosstöd som på fem till sju minuter ger svar på frågan om en patient drabbats av hjärtinfarkt. Inget annat system kan ge svar på så kort tid. Systemet är litet kan användas redan i ambulansen. Nu ska företaget genomföra emission och söka samarbetspartners för att bekosta den fortsatta utvecklingen.

Prolight Diagnostics system består av ett mätinstrument, stort som en miniräknare, samt ett plastchip som är lika stort som ett kreditkort. Sjukvårdaren tillför en droppe blod till en öppning på plastchipet och blodet leds in i till några kamrar där det blandas med kemiska reagenser. Plastchipet förs sedan in i mätinstrumentet där strålning från de olika kamrarna mäts. Inom fem till sju minuter kan läkaren avgöra om patienten drabbats av hjärtinfarkt. Diagnos måste ställas så tidigt som möjligt då risken för dödsfall ökar med tio procent per timme de första sex timmarna. Att få svar från ett centrallaboratorium på ett sjukhus tar idag ofta en till två timmar.

En infarkt leder till att produktionen av vissa proteiner, så kallade hjärtmarkörer, ökar eller minskar. Prolight Diagnostics system mäter dessa hjärtmarkörer.

- Vår teknologi har potential att diagnostisera ett stort antal sjukdomar, men vi kommer inledningsvis att fokusera på hjärtinfarktsdiagnostik vilket är ett område där det finns stort behov av förbättringar. De långa svarstiderna leder till onödigt lidande för patienter och stora kostnader för samhället. Detta vill vi råda bot på, säger Masoud Khayyami, VD Prolight Diagnostics.

Produktutvecklingen har hittills kostat mer än 30 miljoner kronor. Målet är att systemet ska börja användas i sjukvården 2013. Den fortsatta utvecklingen ska ske i tre faser och beräknas kosta cirka 40 miljoner kronor. För att genomföra fas ett tar företaget in 21,5 miljoner kronor genom en emission och listning på AktieTorget. Utvecklingsarbetet sker i samarbete med The Technology Partnership Plc (TTP) vilket är ett av Europas ledande teknikutvecklingsbolag inom medicinteknik. 25 procent av betalningen till TTP kommer att ske i form av aktier i Prolight Diagnostics.

Fas två och tre ska genomföras med samarbetspartners. Bland tänkbara samarbetspartners finns Roche, Biosite, Abbott Laboratories, Johnson & Johnson, Siemens och Dade-Behring. Målet är att den färdigutvecklade produkten ska avyttras till bolag som har distribution och försäljning. Den internationella marknaden för diagnostisering av hjärtinfarkt beräknas uppgå till cirka 3 miljarder kronor.

Masoud Khayyami, VD Prolight Diagnostics, 0708-152 190.

Om Prolight Diagnostics

Prolight Diagnostics AB har under ett antal år utvecklat ett patenterat diagnosstöd tillsammans med teknologipartnern The Technology Partnership Plc (TTP). TTP är ett av Europas ledande oberoende teknikutvecklingsbolag inom medicinteknik. Diagnosstödet kan på fem till sju minuter ge svar på om en patient drabbats av hjärtinfarkt eller inte. Prolight Diagnostics AB har sitt säte i Lund. Företaget har hittills investerat mer än 30 MKR i utvecklingen av diagnosstödet.