Corren eller Skånskan kan vinna NA:s Nära-pris

​Tre finalbidrag konkurrerar om 75 000 kronor och äran att vinna Nära Journalistpriset 2010. När juryn jobbat sig igenom de 35 bidragen blev det två bidrag från Östgöta Correspondenten och ett från Skånska Dagbladet som går vidare till final vid Närakonferensen i Örebro 21-22 oktober.

Finalisterna med motiveringar:

Annika Rehn och Jeppe Gustafsson på Östgöta Correspondenten med ”En ovanligt nära begravning”.
Motivering: Berättelsen om Gustens sista resa balanserar begåvat mellan saklighet och innerlighet, sorg och stolthet och – inte minst – svenska sedvänjor och hur man gör i Texas när någon har dött. Färden från den ovanliga likvakan till havets botten är djupt gripande men aldrig deprimerande. Att historien berättas i bilder med respekt och bildtexter med djup känsla gör läsaren intensivt närvarande.

Andreas Lovén på Skånska Dagbladet för ”Fallet Ulf”.
Motivering: Med en journalistik utan krusiduller tar sig Skånska Dagbladet an fallet Ulf: En funktionshindrad 20-årig pojke, som lever i misär som familjehemsplacerad hos kommunens moderate toppolitiker. Under en vecka i mars i år förändrar Skånskan livet för två människor i Staffanstorps kommun. Med sin konsekventa journalistik – som varje dag tar historien framåt – bidrar man till att Ulf får ett nytt hem och chansen till ett värdigt liv. Skånskans granskning leder också till att politikern tvingas lämna alla sina politiska uppdrag.

Jenny Eriksen och Johan Sievers på Östgöta Correspondenten med ”De papperslösas situation”.
Motivering: De lever i en skuggvärld där många utnyttjar deras utsatthet. De finns mitt ibland oss, men få väljer att se dem. Ännu färre är de journalister som anstränger sig att skildra deras liv. Kanske för att det är svårt att berätta om människor som inte törs vara med på bild, som gömmer sig utan namn och adress. Östgöta Correspondentens reportrar, fotografer och redigerare gör ändå det omöjliga möjligt och låter ord och grafik bli till bilder av de gömda flyktingarna i Linköping.

Vem som blir den slutliga vinnaren av priset och 75 000 kronor avslöjas vid middagen på Närakonferensen i Örebro den 21 oktober. Juryn för Närapriset består av Ulf Johansson (ordförande), Torbjörn von Krogh, Thelma Kimsjö, Bo Zetterlund och Anna-Karin Lith.

För mer information:
Ulf Johansson, tidningschef Nerikes Allehanda, 070-388 10 55

NA och na.se är ledande mediekanaler i Örebroregionen. Totalt läser mer än 150 000 personer tidningen varje dag och na.se har 120 000 unika besökare varje vecka. NA ingår tillsammans med 13 andra lokaltidningar och verksamheter inom distribution och digital kommunikation i Mediebolaget Promedia i Mellansverige AB.

Promedia ingår i Stampen-gruppen, en snabbt växande mediekoncern som idag är en av Sveriges största ägare av dagstidningar. Stampen äger också interaktiva mötesplatser, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar. Stampen omsätter över 5 miljarder kronor. www.stampen.com