Elisabeth Bäck slutar som tidningschef

Elisabeth Bäck, tidningschef för VLT, lämnar inom kort sin tjänst och företaget Mediebolaget Promedia i Mellansverige AB – en del av Stampen-gruppen.

- Elisabeth Bäck har valt att inte längre vara med och driva vårt framtidsarbete. Jag respekterar hennes beslut och vi skiljs åt i samförstånd, säger Johan Färnstrand, vd Mediebolaget Promedia i Mellansverige AB. Elisabeth Bäck började på VLT för drygt sju år sedan. Under de sex första åren var hon huvudredaktör och ansvarig utgivare, och för drygt ett år sedan utvidgades uppdraget till att också vara tidningschef för VLT. Nu har Elisabeth Bäck bett att få avsluta sin tjänst som tidningschef. - När VLT och Promedia nu ska gå vidare i utvecklingen är det dags för mig att kliva av mitt uppdrag efter sju år. Promedias ledning och jag har olika uppfattning om vad som är nästa steg och nu passar det bättre att någon annan tar över VLT, säger Elisabeth Bäck. Under tiden som Elisabeth Bäck har lett VLT:s publicistiska arbete har mycket hänt; övergång till tabloid, satsningar på målgruppen unga vuxna, stark utveckling av webben och nu senast som pilot för Stampen-gruppens mobilutveckling. - Jag uppskattar det arbete som Elisabeth har bedrivit för VLT och i förändringsarbetet med Promedia. Vi har olika syn på framtiden. I grunden är vi överens om målet, ett starkt Promedia, men har i vissa frågor haft olika syn på vägen dit, säger Johan Färnstrand. - Det har varit sju oerhört inspirerande år och jag har gått till arbetet med glädje varenda dag, även om utmaningarna var många och stora. Det har varit tufft de senaste åren, inte minst med tanke på konjunkturen. Jag hoppas att det ska gå bra för VLT även i framtiden, kommenterar Elisabeth Bäck. Rekryteringen av Elisabeth Bäcks efterträdare inleds omedelbart. Under tiden får ledningsfrågan för VLT en tillfällig lösning.