Förhandlingar om Karlskoga-Kuriren till NWT-koncernen

I dag har förhandling inletts avseende att Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB har för avsikt att sälja Karlskoga-Kuriren till Nya Wermlands-Tidningens AB.

Karlskoga-Kuriren når 21 000 människor med lokaltidningen som kommer ut sex dagar i veckan i Karlskoga och Degerfors och via sin nyhetssajt.

– Karlskoga-Kuriren är en kvalitetsprodukt och tillsammans med Karlskoga Tidning får vi nya möjligheter att erbjuda Karlskoga och Degerfors heltäckande erbjudanden vad gäller lokala nyheter och annonslösningar, säger Mats Muregård, vd Nya Wermlands-Tidningens AB.

Ägarskiftet planeras att ske under hösten.

– Jag tycker att det här är den allra bästa lösningen för att säkerställa Karlskoga-Kurirens långsiktiga utgivning och marknadsposition, säger Lena Larsson, vd Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB.

För mer information:
Mats Muregård, vd Nya Wermlands-Tidningens AB, 070- 264 16 44
Lena Larsson, vd Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB, 070-529 43 99

Nya Wermlands-Tidningens AB ger ut tolv dagstidningar. Dessa är Arvika Nyheter, Enköpings-Posten, Filipstads Tidning, Fryksdalsbygden, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Mariestads-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Nya Wermlands-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Säffle-Tidningen samt Dalslänningen. Koncernen ger även ut en gratistidning samt bedriver en omfattande fastighetsrörelse. Företaget är hälftenägare i Helsingborgs Dagblad samt har en stor ägarandel i norska Schibstedkoncernen. www.nwt.se

Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB omfattar 14 starka lokaltidningar i området Mälardalen, Närke och Bergslagen. Titlarna är Arboga Tidning, Avesta Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten, Karlskoga-Kuriren, Länstidningen Södertälje, Motala&Vadstena Tidning, Nerikes Allehanda, Norrtelje Tidning, Nynäshamns Posten, Sala Allehanda, Södertälje Posten, VLT och Örebroar’n. I Promedia ingår även verksamheter inom distribution och digital kommunikation. Promedias tre största ägare är Eskilstuna-Kuriren, MittMedia och Stampen. Promedia är en del av Stampen-gruppen. www.promedia.se