Promedia tar hem synergier och siktar mot 100 000 nya kunder

Tidningsbolaget Promedia i Mellansverige AB, moderbolag för de rörelsedrivande företagen inom de forna NA- och VLT-koncernerna och en del av Stampen-gruppen, inleder nu ett omställningsarbete för att kraftsamla tillväxtarbetet.

Utvecklingsplanen är resultatet av 16 utredningsprojekt som ledare och medarbetare i Promedia har genomfört under hösten och vintern 2007/2008.

I ett första steg vill Promedias ledning reformera organisation och arbetssätt för att nå de effekter som sammanslagningen av NA- och VLT-företagen medger. Utredningarna har visat att intäktssynergier och samordningsvinster värda 100 Mkr är möjliga att nå. 100 tjänster berörs av förslagen.

Samtidigt växlar Promedia upp arbetet med att finna nya vägar för tillväxt.

– Projektfasen har stärkt vår tro på våra möjligheter att växa, säger Promedias vd Nils Engström.

– Vi har bra produkter, bra folk och våra varumärken har utmärkta positioner på sina marknader. Nu ska vi sluta leta efter fel i det vi gör och i stället koncentrera oss på att komplettera våra erbjudanden så att fler tackar ja till en affärsrelation med oss. Jag sätter gärna ett modigt mål, till exempel 100 000 nya kunder inom fem år.