Förläng båtsäsongen med en handgjord modellbåt

Report this content

Nu har du chansen att låta bygga en handgjord modell av din favoritbåt. Promero Boats bygger skalenliga modeller av bland annat Snipa - en klassisk rodd- och segelbåt, Drake – Johan Ankers vinnande bidrag i GKSS tävling 1929 och Storskär - ångfartyget som flitigt trafikerat Stockholms skärgård i över 100 år.

”Båtsäsongen är väldigt kort i Sverige och att visa och beskåda sin egen båt eller sin favoritbåt som handgjord modell är ett sätt att förlänga säsongen. Vi ser dessutom allt större efterfrågan att använda modellbåtar att pryda sitt hem med som en vacker inredningsdetalj”, säger Gustaf Uggla, grundare till familjeföretaget Promero Boats.

För att uppnå högsta detaljrikedom samarbetar Promero med båtkännare, kända konstruktörer och intresseföreningar.

”Våra modellbyggarna följer originalritningar noga och kombinerar traditionellt hantverk med modern teknologi som 3D-printning av detaljer. För att kunna bygga serier om 10 och 20 stycken och hålla låga priser gör vi skroven i Vietnam och sedan visst detaljarbete i Sverige”, berättar Calle Uggla”, designer på Promero Boats.

Följande nyheter (urval) visas på mässan 2014 i vår monter AG02:

Drake

Drake tillkom 1929 efter en konstruktionstävling utlyst av GKSS där Johan Anker stod för det vinnande bidraget. Strax efter 1975 började Draken tillverkas i glasfiber och sedan dess har den blivit allt populärare i kappseglingssammanhang. Draken finns både som helmodell i skala 1:11 (80 cm lång) och som halvmodell i skala 1:15 (60 cm lång).

Snipa

Snipan är en rodd- och segelbåt som traditionellt använts till fiske och transporter av olika slag. Båten kännetecknas av en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Förlagan till Promero Boats handbyggda helmodell – som nu erbjuds i skala 1:10 (55 cm lång) – byggdes av båtbyggare Erik Karlsson i Stjärnvik på Svartö 1930.

Storskär

Ångfartyget S/S Storskär – eller S/S Strängnäs Express som hon ursprungligen hette – byggdes 1908 på Lindholmens varv i Göteborg och gick traden mellan Stockholm och Strängnäs. Storskär fick sitt nuvarande namn först efter att Waxholmsbolaget köpt och döpt om henne 1939. Promero Boats erbjuder Storskär som handgjord helmodell i skala 1:48 (80 cm lång).

Modeller finns att beskåda i Promero Boats monter ”Minibåtmässan”, AG:02 där närmare 20 st modeller visas. För mer information ring Gustaf Uggla, 070-590 23 97 eller mejla gustaf@promero.se

Promero Boats AB

Promero Boats bygger gamla klassiska båtar och fartyg samt moderna segel- och motorbåtar, i enstaka exemplar och i serier på beställning. Med skickliga hantverkare och designers bildar vi en nära process med kunden och säkerställer ett detaljrikt resultat med hög kvalitet. Vi är ett familjeföretaget som har funnits sedan 2009 och har Showroom på Sankt Eriksgatan 113, Stockholm. För mer information besök vår hemsida www.promeroboats.se

Taggar:

Citat