Halvårsrapport januari-juni 2015

• Nettoomsättningen för januari-juni 2015 uppgick till 1 316 KSEK (f å 1 128 KSEK)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -597 KSEK (f å 509 KSEK)
  • Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till -1 241 KSEK (f å -139 KSEK)
  • Nettoresultatet uppgick till -1 259 KSEK (f å -169 KSEK)
  • Nettoresultatet rensat för aktiverade kostnader och avskrivningar på PromikBook uppgick till -1 259 KSEK (f å -1 192 KSEK)
  • Resultat per aktie -0,03 SEK (f å 0,00 SEK)
  • Eget kapital per aktie 0,24 SEK (f å 0,28 SEK)

Verksamheten
PromikBook AB (publ) utvecklar internettjänsten www.promikbook.com. PromikBook är en molnbaserad internettjänst som effektiviserar fakturering, redovisning, prognoser och dokumenthantering för små och medelstora bolag. Det är också i plattformen www.promikbook.com som efterföljaren till Promik Analys har presenterats.

Väsentliga händelser januari - juni 2015

• Lanserat PromikBook byrå
  • Enklare CRM och lagerfunktionalitet
  • Vi nådde 20 000 registrerade användare
  • Anställning av vice VD
  • Ett helt nytt utseende på PromikBook lanserades
  • Automatiska påminnelse- och inkassofunktioner
  • Utvecklat blanketteknologi med lansering av blankett NE
  • Tecknar avtal med CrewCom gällande försäljning
  • Frans Blom invald till PromikBook AB:s styrelse
  • Avtal med PA-Utveckling AB gällande lönemodul
  • Avtal med Bokbörsen gällande fakturaservice och fakturaköp
  • Samarbete med J2Media angående försäljning av reklam i gratisversionen

Perioden januari till och med juni 2015

PromikBook har under första halvåret haft en intensiv period av att vidareutveckla konceptet inför framtiden. Vi har lanserat en mängd användbar funktionalitet i systemen som t ex ROT och RUT, deklarationsblanketter, PromikBooks byråversion, automatiska påminnelser- och inkassofunktioner och mycket annat.

Tillströmningen av användare fortsätter och PromikBook har idag 22 714 användare. Vi har en naturlig minskning av takten av antalet nytillkomna användare under sommarmånaderna. Från mitten av augusti är tillströmningen nu uppe på normala nivåer igen. Vi räknar med att den marknadsföringskampanj som sätter igång under hösten ytterligare kommer att lyfta tillströmningen av antalet användare under hösten kraftigt så att vi kan nå vårt mål om 30 000 användare i början av 2016.

Resultatet för perioden uppgår till -1 259 tkr. Jämfört mot föregående år har aktiveringen av eget arbete med systemutveckling utöver avskrivningarnas storlek upphört, vilket innebär att resultatet är i samma nivå med föregående år efter justering för dessa aktiveringar. Enligt nuvarande principer aktiveras maximalt ett lika stort belopp som avskrivningarnas storlek vilket gör att resultatet ger en bättre bild av affärsverksamheten.

Under periodens första del ökade vi omsättningen kraftigt i förhållande till föregående år. Detta berodde på en förändring av innehållet i gratisversionen i systemet. Vi har inte sett samma effekt av förändringen under periodens andra hälft. Detta är naturligt eftersom förändringarna behövdes framförallt i samband med byte av räkenskapsår.

Omsättningen för andra delen av halvåret har varit mindre i jämförelse med samma period föregående år. Anledningen är att vi föregående år vid samma period hade uppdragsintäkter som vi under denna period inte har i samma utsträckning. Omsättningen för plattformen PromikBook har dock ökat i jämförelse med föregående period vid samma tidpunkt.

Samarbetet med Bokbörsen är ett för PromikBook mycket intressant avtal. Det kommer att ge en ny typ av intäkt till bolaget samtidigt som vi har utvecklat ett unikt integrerat system för att använda PromikBook till liknande avtal med andra företag i framtiden. Utvecklingen av den integrerade fakturaservicen i PromikBooks motor har färdigställts under augusti med funktioner gällande avtalet med Bokbörsen. Vi räknar med att de första intäkterna kommer att genereras under oktober.

De nya funktionerna gör också att vi kan gå ut med funktionalitet för automatisk fakturaservice till våra befintliga användare. Detta är någonting som kommer att påbörjas under oktober månad. PromikBook tar då hand om användarnas hela flöde när det gäller utgående fakturor. Och allt blir naturligtvis helt automatisk bokfört.

Vi utvärderar kontinuerligt hur mycket funktionalitet som ska finnas i gratisversionen i förhållande till andra paket. Gratisversionen är idag mycket bra samtidigt som övrig funktionalitet i tilläggstjänsterna nu har gjort att PromikBook är ett mycket kompetent administrativt system.

Genom nyheten att sälja reklamplatser i gratisversionen kommer vi att skapa intäkter från systemet på andra sätt än tidigare. Försäljningen sker av företaget J2 Media AB i Göteborg vilka tidigare har stor erfarenhet från försäljning av reklam på internet. Resultatet av de nya intäkterna kommer att påverka hur gratisversionen ska se ut i framtiden.

Vi har sett att det är av stor vikt att vi delar upp verksamheten på det administrativa systemet och analyskonceptet var för sig. Detta då marknadsföringen och försäljningen skiljer sig åt mellan PromikBook och PromikAnalys. Därför har ett dotterbolag bildats under augusti för att vidare utveckla och sälja analyskonceptet. Genom att bryta ut konceptet blir båda bolagen även mer renodlade i sin kommunikation mot marknaden.

Vi är unika idag genom funktionaliteten med PromikAnalys och dess nära koppling till redovisningssystemet. Genom att bryta ut funktionaliteten till ett separat bolag lyfter vi det unika konceptet. Funktionaliteten går att koppla till vilket affärssystem som helst.

Planer finns på att under hösten dela ut PromikAnalys AB till aktieägarna och lista detta bolag separat. Plattformen för PromikAnalys kommer att fortsätta att baseras på plattformen i PromikBook, vilket kommer att komma PromikBook AB tillgodo i form av royaltyintäkter baserat på försäljningen av analyssystem och kringtjänster. Formen för detta kommer att informeras i ett separat pressmeddelande när denna process inleds.

Vi beräknar att visa ett kassaflödesmässigt positivt resultat under fjärde kvartalet 2015 genom royaltyintäkter från PromikAnalys AB, de tidigare kommunicerade affärerna som t ex BokBörsen, byråversionen, försäljning av reklam i gratisversionen samt en allmänt ökad trend av köp av tilläggstjänster i PromikBook.

Genom förändringen räknar vi med att vi kommer att skapa ett större värde för dig som aktieägare då du automatiskt kommer att vara ägare i båda bolagen samtidigt som de båda bolagen blir mer renodlade i sin kommunikation mot marknaden.

Bästa hälsningar och på återhörande