Bokslutskommuniké 2001

Report this content

Bokslutskommuniké Pronyx AB (publ.) 2001 ·Framgångsrik produktförsäljning för Pronyx Wood i fjärde kvartalet ·Industry, Metal och Control Software visade positivt rörelseresultat för året ·Samtliga affärsområden har förbättrat resultatet ·Riktad nyemission tillförde koncernen 5,8 Mkr ·Program för kostnadsbesparande åtgärder uppgående till 21 Mkr har genomförts under året ·Rörelsens intäkter uppgick till 130,2 Mkr (144,9) ·Resultatet före skatt var -8,5 Mkr (-14,1 inklusive 11,7 i återförda pensionspremier) Marknadsöversikt Marknaden har successivt förbättrats under året, men i en lägre takt än vi prognostiserat. Orderingången har fluktuerat starkt, speciellt för affärsområde Wood. Orderstocken har också innehållit en ovanligt hög andel korta uppdrag. Detta har medfört att det varit svårt att hålla en hög och jämn beläggning. Under fjärde kvartalet fördröjdes flera förväntade avslut. Under senare delen av kvartalet erhålls, som tidigare rapporterats, två mycket viktiga order till Pronyx Wood. Även på andra affärsområden gjordes sena avslut. Dessa order kom så sent att upparbetningen och intäkterna i huvudsak kommer att avräknas under 2002. P.g.a. detta har beläggningsgraden och intäkterna för fjärde kvartalet 2001 inte nått upp till förväntningarna. Efter rapportperiodens slut har flera fördröjda order kommit till avslut. En del av dessa har rapporterats i separata pressmeddelanden. I det lite längre perspektivet bedöms Pronyx möjligheter fortsatt som mycket goda. Företaget har en rad produkter och koncept som är i position för stark tillväxt. De första ordrarna är levererade med nöjda referenskunder, organisationens produktionsförmåga är trimmad och leveranskapacitet finns tillgänglig. På marknaderna finns ett mycket stort intresse och gensvar för Pronyx produkter men också för bolagets projektmetodik. Verksamheten Det kostnadsbesparingsprogram som initierades under hösten 2000 har gett god effekt. Koncernens kostnader har sjunkit med 19% jämfört med utfallet under 2000. Samtidigt har omsättningen endast sjunkit med 10% vilket ger en väsentligt minskad förlust. Koncernens verksamhet i Nya Zeeland avvecklades under året. Den samlade resultatpåverkan från Nya Zeeland blev -0,1 Mkr under året. Koncernen fortsätter strävan att effektivisera verksamheten och sänka kostnaderna. Fr.o.m. 1 januari 2002 har all verksamhet i Sverige organiserats i bolaget Pronyx Sweden AB och nuvarande dotterbolag omvandlas till operativa affärsområden. Förändringen ger en minskning av administrativa omkostnader på drygt 1 Mkr/år fr.o.m. kvartal två 2002. Industry Affärsområdet har utvecklats bra under året och vänt förlust till ett positivt rörelseresultat (exkl jämförelsestörande poster) på 0,1 Mkr (- 3,6). AutoMine-konceptet har utvecklats och kompletterats med styrning även av dumptruckar (liknar lastbilar). Utvecklingsprojektet har huvudsakligen finansierats av kundprojekt. Långt framskridna förhandlingar om projektleveranser pågår. En ny satsning på produktområdet vision initierades under året. Visionprodukter är "seende" system som kan samla in och tolka bildinformation. Systemen används för mätning och kvalitetskontroll i en rad olika branscher. Produktområdet har uppvisat en hög och stabil tillväxt. Pronyx Industry utvidgar sitt erbjudande genom ett samarbete med den amerikanska leverantören Cognex. Visionprodukterna passar väl in i Pronyx Industrys erbjudande som sedan tidigare omfattar databassystem och lösningar för informationsflöden i produktionsmiljö. Betydande projekt inom området informationsintegration har genomförts för Nynäs Petroleum och Scanraff. Metal och Paper Affärsområdet har gjort en betydande resultatförbättring och liksom Industry skapat ett positivt rörelseresultat 0,9 Mkr (-5,5). Ett genombrott har under året skett för konceptet PaperLine på den tyska marknaden, som är Europas största. Under året tecknades två kontrakt. Potentialen i Tyskland är stor. Marknaden omfattar mer än 200 pappersbruk och minst lika många konverterare (grossister). Affärsområdet har under året introducerat strukturerade service- och underhållstjänster under varumärket SupportLine. Ett nytt koncept för att stödja produktivitetsutveckling hos våra kunder också utvecklats. Konceptet är en kombination av tjänster och system och vidgar utbudet till att också omfatta managementtjänster i produktionsmiljön. Wood Affärsområdet har förbättrat rörelseresultatet jämfört med föregående år -6,5 Mkr (-10,3). Detta trots en betydligt lägre omsättning 41,9 (53,1). Det svaga resultatet kan hänföras till bristande försäljning och då framförallt på produkt och materialsidan orsakat av en kombination av svag konjunktur och en strategi hos kundföretagen att "vänta på bättre tider". Affärsområdets produkter har vidareutvecklats och stärkt sin marknadsposition under året. Under året erhölls från virkesmätningsföreningen (VMF) ett s.k. VMF-godkännande för produkten ProScan inom WoodLine-konceptet. Det innebär att Pronyx nu har ett komplett erbjudande för 3D-mätning i både timmerintag och såglinje. Norra skogsägarna beställde i slutet av året hela 4 system till två sågverk. Ytterligare förbättringar av produkten är under utveckling syftande till att möjliggöra bestämning av mantelytan under bark vid uppmätning av obarkade stockar. Finland Affärsområdet består av det helägda dotterbolaget Pronyx Control Software OY. Bolaget är under namnändring till Pronyx Finland OY. Bolaget har under året konsoliderat verksamheten och förbättrat resultatet 0,3 Mkr (-1,0). Markku Varis har anställts som ny VD och tillträdde 1 december. Omsättning och Resultat Resultatet för fjärde kvartalet blev -2,8 Mkr (-5,0). Resultatet innebär att den förbättring som rapporters kvartal för kvartal bibehålls. Takten har emellertid avtagit och resultatet är sämre än tidigare lämnad prognos. Resultatnivån har inte kunnat hållas uppe beroende på en hög andel korta order i orderstocken kombinerat med fördröjning av flera förväntade avslut. Omsättningen under året uppgick till 130,2 Mkr (144,9) vilket var en minskning med 10% beroende på avveckling av verksamhetsgrenar. De egna omkostnaderna har sjunkit med 21,2 Mkr vilket motsvarar 18%. Det medför att rörelseresultatet före avskrivningar och jämförelsestörande poster kraftigt har förbättrats till -2,2 Mkr (-18,7) under året. Under december månad avslutades MBL-förhandling rörande återbetalning av pensionspremier från Alecta. Resultatet innebär att Alecta under 2002 kommer att utbetala 4,0 Mkr till koncernen. Nuvärdet av återbetalningen skrivs därför upp med 0,8 Mkr som redovisas som en jämförelsestörande post i koncernen. Årets resultat efter finansiella poster var -8,5 Mkr (-14,1 inklusive 11,7 i återförda pensionspremier). Finansiell ställning och investeringar Koncernens investeringar under året uppgick till 3,3 MSEK (11,8) inkl. 2,5 MSEK som sista delbetalning av produkträttigheter till Sawco AB. Investeringar i produktutveckling kostnadsförs löpande. Koncernens totala balansomslutning uppgick vid periodens slut till 87,6 Mkr, vilket är en minskning med 8,7 Mkr sedan 2000-12-31. En riktad nyemission i enlighet med befullmäktigande från bolagsstämma genomfördes under november månad. Emissionen tillförde koncernen 5,8 Mkr före emissionskostnader. Ett konvertibelt förlagslån om 2,1 Mkr som utgavs som en del av finansieringen av köpet av Pronyx Control Software OY har återbetalats utan konvertering. De likvida medlen inklusive outnyttjade checkkrediter uppgick till 6,6 Mkr på balansdagen (10,9). Soliditeten uppgick vid samma tidpunkt till 26,7 procent (28,5). Personal Medelantalet heltidsanställda var under året 2001 135 stycken (170). Antalet heltidsanställda var vid periodens slut 128 personer (149). Personalomsättningen var 19,8 procent (11,8) under perioden. Koncernen har under året varit ytterst restriktiv med nyanställningar och avvaktat en ökande efterfrågan. Framtida utveckling Aktiviteten på koncernens marknader har stigit långsamt under 2001. Koncernens orderstock och aktiva offertstock tyder på att beläggningen under det kommande året skall kunna styras mot en mer normal sammansättning av projektlängder. Koncernens produktutveckling och genomförda referensinstallationer tyder på goda tillväxtmöjligheter för produkterna: · AutoMine. Flera intressanta förhandlingar pågår. · WoodLine som genom VMF-godkännande och kommande produktreleaser har en stark marknadsposition · PaperLine som fyller ett viktigt segment i pappersbrukens informationsflöde. Osäkerhet råder fortfarande om den allmänna konjunkturutvecklingen och dess påverkan på kundernas inköpsmönster. Sammantaget bedömer företagsledningen att den kontinuerliga förbättring som uppvisats under 2001 skall bestå och leda till förbättrat resultat för 2002. Pronyx mål att uppnå en tillväxt som årligen överstiger 20 procent och långsiktigt ha en vinstmarginal före skatt om minst 10 procent kvarstår. Bolagstämma och aktieutdelning Ordinarie bolagsstämma kommer att hållas i Nyköping den 23 maj klockan 13.00 i bolagets lokaler. Styrelsen föreslår ordinarie bolagsstämma att ingen aktieutdelning lämnas för verksamhetsåret 2001. Årsredovisning Årsredovisningen förväntas publiceras under vecka 12 och kommer att skickas med post till samtliga aktieägare och kan också beställas från bolagets kontor på telefon 0155 - 55 900. Kommande rapporter · Delårsrapport för perioden januari - mars 2002 den 23 maj 2002 · Delårsrapport för perioden januari - juni 2002 den 30 augusti 2002 · Delårsrapport för perioden januari - september 2002 den 8 november 2002 · Bokslutskommuniké för 2002 den 14 februari 2003 Nyköping den 20 februari 2002 Styrelsen i Pronyx AB Frågor angående denna rapport besvaras av: Koncernchef Gunnar Meller 070 - 53 53 048 Ekonomichef Simo Pykälistö 0155 - 559 02, 070 - 344 48 94 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00220/bit0001.doc Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/20/20020220BIT00220/bit0001.pdf Hela kommunikén