Property People inleder samarbete med Petter Lindfors

Report this content

Konsultföretaget Property People AB växer och inleder nu ett samarbete med Public Affairs-strategen Petter Lindfors, som de senaste två åren (2008 - 2010) har varit ordförande i Stockholms stads exploateringsnämnd.

Property People AB vill öka värdet på fastigheter och platser genom place branding. Målet är att hitta nya vägar och tillvägagångssätt för att öka värdena för köpare, säljare, ägare, besökare och kommuninvånare. Företaget leder fastighetsägare och byggherrar genom hela utvecklingsprocessen samt tar ett helhetsansvar för analys, public affairs, konceptutveckling, kommunikation och marknadsföring.

– Petter Lindfors kommer med sin mångåriga erfarenhet av politiskt arbete och kommunala processer att fylla en viktig funktion i vårt lag, säger företagets VD Olof Eriksson.

Property People etablerades 2009 av Olof Eriksson tillsammans med Mattias Berg och har idag uppdragsgivare som Granen Fastighetsutveckling, NCC, RBS Nordisk Renting, Jernhusen, CB Richard Ellis m fl.

Property People menar att arbetet med platsburna varumärken saknas idag eller kommer in för sent i fastighetsbranschens utvecklingsarbete. Därmed skapas inte optimala värden för ägarna.

– Det finns en underskattad potential i att utveckla varumärken i fastighetsprojekt. Allt för mycket fokuserar idag på funktionella värden samtidigt som de emotionella värdena ofta har en mycket starkare betydelse i både marknadsföring och värdering för kunderna, menar Olof Eriksson.

Property People vill förändra föråldrade synsätt och få in place branding som en tidig och naturlig del i fastighetsutvecklingsprocessen. Syftet är helt enkelt att öka värdet på fastigheterna för alla parter och därmed underlätta försäljning, uthyrning och värdeutveckling.

– För mig känns Property People som en stark plattform för att fortsätta mitt arbete för stadsutveckling och att skapa urbana miljöer. En viktig slutsats jag kan dra efter många år i politiken är att bygg- och fastighetsbranschen har en viktig hemläxa att göra när det gäller att analysera och se platsers möjligheter, kommenterar Petter Lindfors.

För ytterligare information kontakta vd Property People Olof Eriksson 076-840 22 40 eller Senior Advisor Mattias Berg 070-767 80 47.

VILKA ÄR PROPERTY PEOPLE?

MATTIAS BERG: Kommunikations- och varumärkesstrateg som har drygt 20 års erfarenhet från konsultarbete inom marknadsföring, kommunikation och varumärkesfrågor, till stor del inom fastighetsbranschen. Exempel på uppdrag är Miljösmarta Kungsbrohuset som Jernhusen nyligen invigde i centrala Stockholm.

OLOF ERIKSSON: Marknadsstrateg som har arbetat drygt 15 år inom Skanska med marknadsfrågor och till exempel medverkat till utvecklingen av konceptet Bo Klok, som är ett samarbete mellan Skanska och IKEA. Olof har också varit marknadschef för den nya bostadsstadsdelen Järvastaden i Solna.

PETTER LINDFORS: Public Affairs-strateg och f d politiker med 10 års arbete på ledande positioner inom Moderaterna i tre Stockholmskommuner och i ett landsting. Petters fokus har främst varit på stadsbyggnads- och fastighetsfrågor, senast som ordförande i Stockholms stads exploateringsnämnd, då han var ansvarig för Stockholms mark- och exploaterings-frågor.  Exempel på frågor han har drivit är profileringen av den nya miljöstadsdelen Norra Djurgårdstaden och strategier för stadsutveckling, life science och sammanvävning av Stockholm och Solna i Norra station (Hagastaden).

ANNA BLANK: Projektledare och marknadsförare med drygt 10 år erfarenhet av marknadskommunikation både från byrå- och beställarsidan. Nyckel till framgångsrik projektledning är att anpassa ambitionsnivå och kreativa resurser till uppdragsgivarens budgetnivå och deadlines. Många av Annas tidigare uppdrag gäller marknadskommunikation för bygg- och fastighetssektorn. Anna är även aktiv bland annat inom de kvinnliga fastighetsnätverken Fastella och Byggare Berit.

www.propertypeople.se

Property People AB ökar värdet på fastigheter och platser genom place branding. Målet är att hitta nya vägar och tillvägagångssätt för att öka värdena för köpare, säljare, ägare, besökare och kommuninvånare.
Företaget leder fastighetsägare och byggherrar genom hela utvecklingsprocessen samt tar ett helhetsansvar för analys, public affairs, konceptutveckling, kommunikation och marknadsföring. www.propertypeople.se

Taggar: