• Proptivity/

Proptivity lanserar världsledande inomhus 5G-nät som kan användas utan avgift av alla operatörer

Report this content
  • Proptivity och Ericsson har i samarbete med Fastpartner lanserat ett multi-operatörs inomhus 5G-nät som levererar gigabit hastigheter och täckning till alla användare inom fastigheten
  • Lanseringen är först i världen av en neutral infrastrukturoperatör där ett delat inomhus 5G RAN utan avgift kan utnyttjas av alla mobiloperatörer
  • Proptivity har en initial CAPEX-plan på 3 miljarder kronor för kommande år, för att investeras i nordiska fastigheters 5G-infrastruktur

Proptivity har som första neutrala infrastrukturoperatör i världen, lanserat ett högpresterande 5G radioaccess nätverk (RAN) inomhus som dessutom är ett helt delat multi-operatörsnätverk där alla operatörer är inbjudna att ansluta sig utan kostnad. Nätverket använder Ericssons avancerade inomhuslösning och har lanserats tillsammans med Fastpartner i deras flaggskeppsfastighet vid Östermalmstorg, Stockholm.  Användare som jobbar i eller besöker fastigheten kan nu åtnjuta alla de möjligheter som 5G ger, till och med de gigabit-5G-abonnemang som operatörer erbjuder, överallt i fastigheten.

WiredScore, experter på fastighetsdigitalisering, pekar på att byggnader med bra digital infrastruktur, där mobiltäckning överallt är viktig del, behåller hyresgästerna längre, har lägre vakanser och ger cirka 3% högre hyror.

Den nyligen publicerade rapporten från EU:s 5G observatory avslöjar att Sverige är långsammast i Europa med att rulla ut 5G. Med denna fastighet demonstrerar Proptivity och Ericsson att Sverige kan återta sin ledande ställning inom mobilteknologi. Det installerade multi-operatörs nätet kommer att leverera upptill 30 gånger bättre kapacitet samt spara upptill 70% energi på byggnadsnivå jämfört med traditionella lösningar, vilket gör det möjligt att snabbt bygga ut framtidens inomhus 5G på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt.

”Efter pandemin ser vi ett ökat behov bland fastighetsägare och hyresgäster att ha stabila och förutsägbara mobiltjänster inomhus från samtliga operatörer. En öppen delad infrastruktur, där alla operatörer är inbjudna utan kostnad, som möjliggör innovation samtidigt som den minskar miljöavtrycket är en självklarhet för oss." säger Urban Edenström, grundare och styrelseordförande för Stronghold Invest.

Mikael Lundman, VD Proptivity säger "Sverige ligger efter inom 5G och Fastighetsägare och operatörer måste samarbeta för att säkra bra mobila tjänster inomhus. 5G signalerna stannar i väggar och utan inomhusnät så blir det ingen bra 5G tjänst. I Sverige har vi sedan 90-talet använt passiva inomhus system, dessa avser man sluta med i Norge och jag kan inte tänka mig att vi i Sverige inte ska ha ledande teknik, speciellt när den är utvecklad av Ericsson. Det är som om vi bara skulle fortsätta med vinylskivor i Sverige trots att det finns Spotify. Det behövs stora investeringar för att komma i kapp och med våra kostnads- och resurseffektiva delade nät kan alla 5G enheter, från telefoner, datorer eller videokameror till framtida applikationer användas överallt i husen.” Han betonar även att ”den omedelbara förbättringen av användarupplevelsen så som minskningen av frustration från samtal och videomöten som tappas i hissar eller garage"

Christopher Johansson, vice VD för Fastpartner, säger: “Vi ser 5G som en viktig innovationsplattform för våra hyresgäster och avgörande för oss att skapa attraktiva och hållbara fastigheter. Det kommer sannolikt att skapa många möjligheter som vi inte ens kan se idag och det är viktigt att vi redan nu börjar bygga våra förmågor. Vi har valt att samarbeta med Proptivity eftersom de erbjuder en stark 5G-lösning som uppfyller våra behov från teknisk synpunkt, samt har en enkel affärsmodell som passar för fastighetsägare.”

Om Proptivity

Proptivity är grundat för att möjliggöra den bästa 4G- och 5G-tjänsten inomhus. Proptivity kommer initialt att leverera sina tjänster i Norden och senare i Europa. Lösningen är skapad för att möta fastighetsägares och mobiloperatörers krav. Dessa krav kan sammanfattas med ett övervakat, planerbart högpresterande multi-operatörs mobilnätverk på ett hållbart sätt. Proptivity kallar detta Gigabit 5G, för att understryka för hur bra ser ut. Forskning visar att majoriteten av 5G-trafiken används inomhus men mest täcks från utomhus, utan möjlighet att uppfylla kraven från fastighetsägare. Genom att använda Proptivitys Gigabit 5G, ges fastighetsägare och operatörer möjlighet att leverera högpresterande 5G till sina kunder inomhus på ett hållbart sätt.

Om Stronghold Invest

Stronghold Invest är ett aktivt investmentbolag med ett långsiktigt perspektiv och en entreprenöriell kultur. Koncernen förvaltar cirka 68 miljarder euro av kommersiella fastigheter och investerar mer än 1 miljard euro i nya fastigheter över norra Europa årligen. Idag har koncernen cirka 2 500 anställda med 40 kontor och verksamhet i åtta länder. Koncernens strategi är att investera i lönsamma, innovativa och växande företag inom fastighetsindustrin. Koncernens största innehav är de helägda dotterbolagen Newsec och Niam, där Niam Infrastrukturfonden är huvudägare till Proptivity.

Om Fastpartner

Fastpartner är ett börsnoterat svenskt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar kommersiella fastigheter i Sveriges största städer. I Fastpartners fastigheter finns några av Sveriges ledande och största teknik-, service- och industriföretag, samt unga entreprenörer med start-up företag, olika typer av samhällstjänster, såsom äldreboenden, skolor, statliga och kommunala förvaltningar och hälso- och sjukvårdsinrättningar. Fastpartner utvecklar fastigheterna i nära dialog med hyresgästerna och kan på detta sätt skapa effektiva affärslokaler och bidra till en långsiktigt positiv och hållbar utveckling av stadsmiljön.

For more information, please contact:

Mikael Lundman, CEO, +46 76 1152100

Morgan Curby, CMO, +46 763 350764

www.proptivity.com

Referenser

WiredScore - Generera högre hyror med bättre digital infrastruktur

Ericsson - 70% mindre energi

EU 5G Statistics (Sverige på sista plats)

Speedtest för TRE Sverige in entry floor of Åhléns, Östermalmstorg (2023-06-07)

Speedtest in hlens stermalmstorg Tre Sweden Operator

Speedtest för other operator in same place/time (2023-06-07)

Speedtest in hlens stermalmstorg Other operator

Krejaren 2 (Östermalmstorg 1-3)

Mikael Lundman, CEO, +46 76 1152100

Morgan Curby, CMO, +46 763 350764

www.proptivity.com

Taggar:

Citat

Mikael Lundman, VD för Proptivity
Christopher Johansson, vice VD för Fastpartner
Urban Edenström, grundare och styrelseordförande för Stronghold Invest
Ericsson är glada att kunna leverera denna inomhus 5G-nätverkslösning på vår hemmaplan. Denna utrullning med Proptivity markerar skiftet mot en ny affärsmodell inom inomhusområdet, med neutrala infrastrukturoperatörer och företag som alltmer tar rodret när det gäller inomhus 5G-implementeringar och understryker det växande behovet av högpresterande 5G inomhus, liksom utomhus.
David Hammarwall, Head of Product Area Networks, Ericsson