Eldsläckande entrémattor stoppade skadespridningen

I ett av proQures kunder stoppade man spridningen av eld m h a entremattor. Skadan hade minimerats genom att den danska brandkåren var snabbt på plats & använde de tillgängliga medlen de kunde få tag i - ett av de var proQures entremattor. _________________

Vem skulle kunna snabbt komma på att använda en entrématta för att kunna släcka eld särskilt när man står inför en väldig krävande situation? Det gjorde brandmän i Köpenhamn. Det var några dagar innan jul. Mitt i det mest hektiska tiden på året och under lunchrusningen brann det snabbt och rejält i ett av ProQures kunder i centrala Köpenhamn. Snabbt på plats var den danska brandkåren. "Köket ligger långt in i lokalen och brandmännen behövde agera snabbt för att minimera skadan. Då tog de fatt i de entrémattorna som låg i hallen." berättade föreningens ägare Ulla Hautop, Osterbro, Köpenhamn. Undersidan på entrémattorna är gjord av nitrilgummi och är inte lätt antändlig. Det är alltså en bra material för att snabbt stoppa spridning av elden och släcka en del av det eldhärjade köket enl brandmännen. Ingen skadades och entrémattorna var dock fortfarande i bra skick efter händelsen. _________________