Prosolvia genomför personalneddragningar

Report this content

Enligt det åtgärdsprogram som Prosolvia presenterade den 25 maj skulle bland annat personalstyrkan reduceras med 110 personer som ett led i att återställa lönsamheten i bolaget. Personalreduktionen i den svenska verksamheten är nu avslutad i meningen att samtliga uppsägningar genomförts. Den totala effekten av personalneddragningarna i Sverige kommer att beröra 100 personer. Detta innefattar både uppsägningar och icke förlängda projektanställningar, samt även vissa, ur bolagets perspektiv oönskade frivilliga uppsägningar. - "Det är naturligtvis beklagligt att folk både måste gå och själva väljer att gå. Det handlar ju om driftiga och kompetenta människor som vi gärna hade sett att vi haft möjlighet att behålla," säger Prosolvias VD och koncernchef Johan Ekener. "Vi befinner oss i en fas där vi konsolidierar, omstrukturerar och fokuserar vår verksamhet. Personalminskningen har varit nödvändig, men en bred och samlad kompetens finns kvar inom företaget" - "Vi har bland annat slagit samman de olika utvecklingsavdelningarna inom Prosolvia till en, vilket gör att vi har möjlighet att på ett mycket bättre sätt än tidigare använda våra utvecklares samlade kompetens. Arbetet med att färdigställa våra produktreleaser och åtaganden gentemot kunderna kommer löpa som planerat." - "Vår bedömning är att personalneddragningarna kommer att vara helt genomförda under fjärde kvartalet i år." För vidare information, vänligen kontakta: Birgitta Plyhm Informationsdirektör Prosolvia AB tel: 031-703 50 16 mobil: 0708-70 90 16