Prospero bakom genomlysning av immateriella rättigheter inför 20-miljonersinvestering i Heliospectras intelligenta belysningssystem

Report this content

Konsultföretaget Prospero har bistått Industrifonden och Midroc New Technology inför investeringen i Heliospectras intelligenta belysningssystem för växter. Prospero har gjort en kommersiell genomlysning av immateriella rättigheter och analyserat möjligheterna att säkra befintligt know-how.
Industrifonden och Midroc New Technology har totalt investerat 20 miljoner kronor som ska användas till lansering av tekniken på den europeiska marknaden.

Heliospectra har utvecklat ett unikt, styrbart och energisnålt system för belysning av växter i växthus som bland annat kan få plantorna att växa snabbare. Med systemet kan odlaren styra hur plantorna växer och på så sätt få kontroll över kvaliteten.

– Vi har gjort en kommersiell genomlysning av immateriella rättigheter inom Heliospectras marknadsområde. Vi har också analyserat möjligheterna att säkra befintligt know-how och att vidareutveckla marknadsoptimerade immateriella rättigheter för Heliospectras produkter, säger Richard Rebhan, konsult på Prospero och ansvarig för uppdraget.
Richard Rebhan har biträtts av Timo Pohjanvuori, Petter Hagberg och Pär Mattisson.

Prospero är en oberoende managementkonsult inom lönsamhetsdriven användning och utveckling av tjänster, produkter samt organisation med beröring till teknologi. Det kan till exempel gälla innovation och produktutveckling inom både privat näringsliv och offentlig förvaltning. Uppdragen inom technology due diligence – utvärdering av patent, organisation, kompetens, utvecklingsstatus och avtal med anknytning till teknik – blir allt fler.
Bolaget har haft en mycket positiv utveckling och har idag 22 anställda.

Heliospectra, som grundades 2006, har sitt ursprung i forskning inom växtbiologi. Nyckelperson är den kanadensiska forskaren Tessa Pocock, vars unika kunskaper om ljusets påverkan på växter nu ska tas till marknaden. Utvecklingen av systemet har skett i nära samarbete med Heliospectras första kund Swedeponic, som har testat och verifierat systemet i olika faser.

Heliospectra finns i Göteborg i lokaler hos Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB (SIK), som arbetar med kunskapsutveckling för livsmedelsindustrin.

För mer information kontakta:

Richard Rebhan, konsult på Prospero och ansvarig för uppdraget, tfn 0701-810678, richard@prospero.se

Prospero är en oberoende managementkonsult inom lönsamhetsdriven användning och utveckling av tjänster produkter samt organisation med beröring till teknologi. Vår roll som rådgivande expert handlar om att få tekniken att svara mot människors behov och förväntningar. Metodiskt analysarbete ger hållbara och lönsamma beslut, alltid med den mänskliga användarnyttan i fokus. Våra tjänster innefattar ett brett spektrum bland annat inom informations- och kommunikationsteknologi, (ICT), intelligenta trafikinformationssystem (ITS), ärendehanteringssystem, beslutstödsystem, och omfattande mätsystem.

Taggar: