Beslut om företrädesemission – ökad marknadsföring och försäljning

Styrelsen i ProstaLund AB (publ) beslutade den 2 juni 2015 efter börsens stängning, med stöd av bolagsstämmans bemyndigande, om en företrädesemission av högst 1 605 240 aktier. Vid full teckning ger emissionen ProstaLund ett tillskott på cirka 22,5 miljoner kronor före emissionskostnader. ProstaLund har erhållit teckningsförbindelser om cirka 10,3 miljoner kronor motsvarande cirka 46 procent av emissionen. Ingen ersättning utgår för dessa åtaganden. Även allmänheten ges rätt att teckna i emissionen.

Bakgrund och motiv för emissionen

De nyligen gjorda satsningarna avseende marknadsföring och försäljning har börjat generera resultat och under det första kvartalet 2015 mer än fördubblade ProstaLund sin försäljning i USA. Detta i jämförelse med motsvarande period 2014. Den ökade försäljningen i USA medför att försäljningstakten kan ökas ytterligare. ProstaLund förväntar sig även att inom den närmsta 3 till 6 månaderna erhålla myndighetsgodkännande från Kina, vilket medför att ProstaLund kommer att påbörja etableringen av Bolaget i Kina. Mot denna bakgrund avser styrelsen det kommande året att öka satsningen på försäljning och marknadsföring i såväl USA som Kina och Norden samt nya marknader.

Under 2014 genomfördes en pilotstudie i samarbete med urologer och epidemiologer på cirka 1 500 patienter som genomgått ProstaLunds CoreTherm-behandling. Resultatet från pilotstudien stärker hypotesen att CoreTherm, förutom att vara en effektiv behandling mot godartad prostataförstoring, även ger ett förebyggande skydd mot prostatacancer. En kompletterande retrospektiv studie har därefter initierats där prostatacancerincidensen efter traditionell kirurgi s.k. TURP, undersöks hos en jämförbar patientgrupp. Kontrollgruppen har, liksom patienterna som fick CoreTherm behandling, symptomgivande godartad prostataförstoring och är behandlade på samma indikation, under samma period och har lika lång uppföljningstid. Studien kommer att ge viktiga data och input för ytterligare studier och forskning kring skyddsmekanismen.

Fulltecknad nyemission tillför ProstaLund cirka 22,5 miljoner kronor före emissionskostnader. Emissionslikviden är, efter avdrag för emissionskostnader, huvudsakligen avsedd att finansiera

ökad marknadsföring och försäljning, utveckling av produktprogrammet och ovan nämnda studier samt en allmän förstärkning av Bolagets rörelsekapital.

Teckningsförbindelser

ProstaLund har erhållit skriftliga bindande teckningsförbindelser om totalt cirka 10,3 miljoner kronor motsvarande cirka 46 procent av emissionen. Teckningsförbindelser har inte säkerställts genom förhandsbetalning, bankgaranti eller liknande. Två av huvudägarna i Bolaget, William Gunnarsson genom, BWG Invest s.a.r.l, och Sonny Schelin genom, Schelin Medicin AB, har överlåtit blivande teckningsrätter i emissionen till ett konsortium av investerare, som har åtagit sig att teckna aktier i emissionen. Sonny Schelin har dock, via Schelin Medicin, åtagit sig att teckna 420 000 kronor i emissionen. Vidare har Bo Håkanssons dödsbo genom Active Capital AB och Farstorps Gård AB överlåtit samtliga aktier i Bolaget. Styrelseledamöter, VD och ledning har förvärvat 100 000 aktier från Farstorps Gård AB. De som förvärvat resterande aktier av Bo Håkanssons dödsbo har åtagit sig att teckna aktier i emissionen. Ingen ersättning har utgått för dessa åtaganden.

Erbjudandet i sammandrag

* Teckningstid: 15 – 29 juni 2015.

* Teckningskurs: 14 kronor per aktie. Courtage utgår ej.

* Företrädesrätt att teckna aktier har de som på avstämningsdagen den 10 juni 2015 är aktieägare. Varje aktie i Bolaget berättigar till en (1) teckningsrätt. Tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie.

* Avstämningsdag är den 10 juni 2015. Sista dag för handel i Bolagets aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 8 juni 2015 och första dag exklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 9 juni 2015.

* Handel med teckningsrätter kommer att ske på AktieTorget under perioden 15 – 25 juni 2015.

* Handel med BTA kommer att ske på AktieTorget under perioden 15 juni 2015 tills Bolagsverket registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske omkring mitten av juli 2015.

* Antal aktier i erbjudandet uppgår till 1 605 240 aktier.

* Antal aktier innan emission uppgår till 4 815 722 aktier.

Villkor och anvisningar samt ytterligare information om teckningsförbindelser kommer att offentliggöras i memorandum senast i samband med att teckningstiden inleds.

Corpura AB har agerat rådgivare i samband med emissionen.

För ytterligare kommentarer kontakta
Magnus Bolmsjö, VD
e-post: magnus.bolmsjo@prostalund.com

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). Sedan 25 oktober 2013 är ProstaLund listat på AktieTorget och har cirka 1 000 aktieägare. För mer information: www.prostalund.se.