Kraftig ökning av antalet utförda CoreTherm®-behandlingar i Sverige 2019

Socialstyrelsen publicerar idag statistik om operationer i öppen respektive sluten vård i Sverige 2019.[1] Antalet patienter med godartad prostataförstoring (BPH) som behandlades med transuretral mikrovågsterapi (TUMT, KED72) under 2019 i Sverige har ökat kraftigt från 2018. 2019 TUMT-behandlades 621 patienter jämfört med 401 st under 2018, en ökning med 55 %.

[1] https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikdatabasen/

Det totala antalet resektioner och andra avflödesfrämjande ingrepp (KED) för BPH-patienter uppgick i Sverige till 5 326 st under 2019 vilket är en ökning med drygt 300 st efter många års kontinuerlig minskning sedan toppnoteringarna i slutet av 1980-talet då 12-13 000 ingrepp utfördes årligen.

Transuretral mikrovågsterapi (TUMT), den medicinska terminologin för grundmetodiken i CoreTherm® Concept, ProstaLunds vidareutvecklade metod för behandling av godartad prostataförstoring står för den största delen av ökningen. Transuretrala mikrovågsbehandlingar (TUMT, CoreTherm®) var efter TURP (hyvling) den vanligaste åtgärden. 621 TUMT-behandlingar utfördes under 2019 och stod för nästan 12 % av ingreppen, upp från ca 8 % under 2018.

Hans Östlund, VD ProstaLund, kommenterar: ”Det är glädjande att antalet patienter med godartad prostataförstoring som får botande behandling ökar. Jag hoppas att botten nåddes 2018 och det är tydligt att trendbrottet beror på att fler patienter erbjuds och får CoreTherm®-behandling. Jag är övertygad om att svensk urologi kan göra ännu mer för denna patientgrupp. Vi har tusentals BPH-patienter i kö för operation och drygt tvåhundratusen män som dagligen försöker symtomlindra sina besvär med läkemedel och/eller katetrar. Än fler skulle kunna få bot om vår resurseffektiva CoreTherm®-behandling som inte tar mer än ca 10 minuter att utföra erbjöds i än större utsträckning.”