NY CoreTherm-studie publicerad

I tidskriften Scandinavian Journal of Urology publicerades igår en ny vetenskaplig studie om CoreTherm®, ProstaLunds behandlingsmetod vid godartad prostataförstoring. Forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg presenterar sin studie som har titeln: ”Prostate volume and age are predictors of energy delivery using the CoreTherm Concept in patients with LUTS/BPO: a study on thermal dose”[1]

Syftet med studien var att utvärdera om det finns vetenskapliga bevis för att använda levererad energimängd som alternativ slutpunkt (sekundär endpoint) vid behandlingar med CoreTherm Concept. Huvudförfattare till forskningsrapporten är Dr Fredrik Stenmark, Sahlgrenska akademin i Göteborg, även verksam vid Länssjukhuset i Kalmar.

I studien har data från 283 konsekutiva behandlingar med CoreTherm Concept utvärderats, samtliga utförda på en och samma öppenvårdsmottagning. Vid sidan om den primära frågeställningen konstaterar studieförfattarna att responder rate, andelen med fullgott resultat, uppgick till 87 %. Samtidigt förefaller inga allvarliga biverkningar ha inträffat utifrån journalerna.

Studien visar att det vid ”optimala” behandlingar finns en stark korrelation mellan såväl prostatastorlek som ålder och hur mycket energi som levererats under en behandling. Författarna rekommenderar därför att man före behandling ska beräkna lämplig energimängd som bör användas för att uppnå optimalt behandlingsresultat, så kallad ”sekundär endpoint”.

VD Hans Östlund kommenterar: ”Det är både viktigt och glädjande att akademin fortsätter att studera vår metod. Given energimängd används sedan många år tillbaka som alternativ behandlingsslutpunkt vid vår behandling och det känns därför mycket bra att det nu finns ett mycket starkt vetenskapligt stöd för att fortsätta med denna rekommendation. I tillägg är det mycket glädjande men inte överraskande, att CoreTherm® Concept fortsätter att leverera en så effektiv behandling till herrarna med godartad prostataförstoring samtidigt som riskerna för komplikationer är låg.”

[1] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21681805.2020.1763454

Citat