Nytt avtal och första order från ny turkisk distributör

ProstaLund har tecknat ett distributörsavtal för CoreTherm i Turkiet med företaget Endo & Lap. I samband med avtalsskrivandet har ProstaLund erhållit en initial order till ett totalt värde om 0.2 MSEK.

ProstaLund har under våren blivit kontaktat av och fört diskussioner med flera turkiska företag intresserade av att bli distributörer för CoreTherm. Valet föll till slut på företaget Endo & Lap där ett distributörsavtal nu har signerats och där Endo & Lap också har placerat en första initial order.

Under förra veckan var representanter från företaget på besök i Sverige tillsammans med en urolog från ett av sjukhusen i Istanbul för att få en djupare introduktion till metod och utrustning och de fick dessutom närvara vid fyra behandlingar med CoreTherm Concept.

-          Det här ett nytt spännande kapitel för ProstaLund. Potentialen för CoreTherm i Turkiet är onekligen mycket stor med en befolkning som är 8 gånger större än i Sverige, säger VD Hans Östlund i en kommentar.

Endo & Lap har en klar plan för hur de ska lansera CoreTherm och ProstaLund kommer att bistå med expertis och vägledning.

ProstaLund AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt bolag med huvudkontor i Lund som utvecklar och marknadsför innovativa produkter för behandling av godartad prostataförstoring. Bolaget har patenterat behandlingsmetoden CoreTherm, en individanpassad värmebehandling för BPH (godartad prostataförstoring). ProstaLund är noterat på Spotlight och har cirka 1 700 aktieägare.

Se även - www.prostalund.se.

Taggar: